A győri Vásárhelyi Pál híd
1969. augusztus 16-án avatták fel Győrött a Mosoni-Duna felett átívelő Vásárhelyi Pál (győrieknek „Kisböske”) gyaloghidat.
„A Szigetközből Győrbe irányuló forgalom a Hédervári úton és a Híd utcán keresztül történt, kompjárat segítségével. A „Győri Kereskedelmi Gyűlde” már 1863-ban sürgette egy állandó híd megépítését. Hosszú idő telt el, mire az érdekelt hatóságok az 1880-as évek derekán megegyeztek, hogy a hidat közös fedezeti forrásból építik meg a kompjárat helyén.
1888-ban derékvastagságú vörösfenyő hídlábakkal, cölöpökkel, melyeket sűrűn keresztben tölgyfa gerendák, jármok kötöttek össze, elkészült a „tízlábú” híd, amely 56 éven keresztül látta el a feladatát.”
1944-ben a német hadsereg lebontotta, s helyére nagyobb teherbírású fahidat épített. Ez a híd azonban nem volt hosszú életű. A visszavonuló német csapatok 1945. március 28-án felrobbantották. A roncsokra a szovjet csapatok napok alatt szükséghidat emeltek. A város a hidat csakhamar helyreállította, mivel azonban közönséges feketefenyőt használtak az építéshez, sorsát az 1957. évi jeges ár megpecsételte. A jégtáblák a hídlábak egy részét derékban rogyasztották meg, a hidat a járműforgalom elől lezárták. Később a gyalogosforgalmat is megtiltották, és 1969-ben történt elbontásáig csak a révfalui vízmű főnyomó-csövét hordta.”
A Sziget és Révfalu közötti gyalogosközlekedés megoldására a megyei és városi tanács gyaloghidat terveztetett. A „Kis Erzsébet híd”-nak becézett (mivel a budapesti Erzsébet híd maradék kábelanyagát is felhasználták) Vásárhelyi Pál híd egy önmagában horgonyzott, merevítőgerendás hárfahíd, szigeti oldalán egy-egy — a híd fölé emelkedő — pilonnal, a révfalui oldalon pedig úgynevezett pengepillérrel alátámasztva. Hossza 101 méter, szélessége két és fél méter. Súlya körülbelül 90 tonna. Alapozási munkáit a Közmű- és Mélyépítő Vállalat, a felszerkezet gyártását és szerelését a győri Vagongyár végezte. Az ÉM Győri Tervező Vállalat által tervezett és 4,5 millió forintba került hidat 1969. augusztus 16-án adták át a forgalomnak.
Imre Béla így írt a hídavatásról a Kisalföld napilap, 1969. augusztus 17-i számában:
A Vásárhelyi Pál gyaloghidat 2010 szeptemberében elbontották, helyén gépkocsiforgalmat is lebonyolító híd épült.
Felhasznált irodalom: GYŐR-MOSON-SOPRON MEGYEI HIDAK TÖRTÉNETE, 1993