A győri Vásárhelyi Pál híd


1969. augusztus 16-án avatták fel Győrött a Mosoni-Duna felett átívelő Vásárhelyi Pál (győrieknek „Kisböske”) gyaloghidat.

„A Szigetközből Győrbe irányuló forgalom a Hédervári úton és a Híd utcán keresztül történt, kompjárat segítségével. A „Győri Kereskedelmi Gyűlde” már 1863-ban sürgette egy állandó híd megépítését. Hosszú idő telt el, mire az érdekelt hatóságok az 1880-as évek derekán megegyeztek, hogy a hidat közös fedezeti forrásból építik meg a kompjárat helyén.
1888-ban derékvastagságú vörösfenyő hídlábakkal, cölöpökkel, melyeket sűrűn keresztben tölgyfa gerendák, jármok kötöttek össze, elkészült a „tízlábú” híd, amely 56 éven keresztül látta el a feladatát.”

A jármos fahíd a ’30-as években Glück József felvételén (a DRKPMK helyismereti gyűjteményéből)

1944-ben a német hadsereg lebontotta, s helyére nagyobb teherbírású fahidat épített. Ez a híd azonban nem volt hosszú életű. A visszavonuló német csapatok 1945. március 28-án felrobbantották. A roncsokra a szovjet csapatok napok alatt szükséghidat emeltek. A város a hidat csakhamar helyreállította, mivel azonban közönséges feketefenyőt használtak az építéshez, sorsát az 1957. évi jeges ár megpecsételte. A jégtáblák a hídlábak egy részét derékban rogyasztották meg, a hidat a járműforgalom elől lezárták. Később a gyalogosforgalmat is megtiltották, és 1969-ben történt elbontásáig csak a révfalui vízmű főnyomó-csövét hordta.”

A jármos fahíd 1965. június 15-én
A hédervári -híd a 60-as évek végén (háttérben a Káldi villa)

A Sziget és Révfalu közötti gyalogosközlekedés megoldására a megyei és városi tanács gyaloghidat terveztetett. A „Kis Erzsébet híd”-nak becézett (mivel a budapesti Erzsébet híd maradék kábelanyagát is felhasználták) Vásárhelyi Pál híd egy önmagában horgonyzott, merevítőgerendás hárfahíd, szigeti oldalán egy-egy — a híd fölé emelkedő — pilonnal, a révfalui oldalon pedig úgynevezett pengepillérrel alátámasztva. Hossza 101 méter, szélessége két és fél méter. Súlya körülbelül 90 tonna. Alapozási munkáit a Közmű- és Mélyépítő Vállalat, a felszerkezet gyártását és szerelését a győri Vagongyár végezte. Az ÉM Győri Tervező Vállalat által tervezett és 4,5 millió forintba került hidat 1969. augusztus 16-án adták át a forgalomnak.

A híd építése 1969 tavaszán

Imre Béla így írt a hídavatásról a Kisalföld napilap, 1969. augusztus 17-i számában:

Imre Béla cikke a Kisalföld, 1969. augusztus 17-i számából
A Vásárhelyi Pál híd avatásán, 1969. augusztus 16. A híd Révfalu felől. (Kép: Lányiné Gruber Andrea)
A Vásárhelyi Pál híd avatásán, 1969. augusztus 16. A híd Sziget felől (Kép: Lányiné Gruber Andrea)

A Vásárhelyi Pál gyaloghidat 2010 szeptemberében elbontották, helyén gépkocsiforgalmat is lebonyolító híd épült.

Felhasznált irodalom: GYŐR-MOSON-SOPRON MEGYEI HIDAK TÖRTÉNETE, 1993

Tetszett a tartalom?

Támogsd az oldal szerkesztőit havi pár szár forintos összeggel. Ha csak 500 forinttal támogatna bennünket mindenki, aki ezt az üzenetet látja, akkor néhány nap alatt összejönne a szerkesztőség éves költségvetése.

TÁMOGATÁS

kozma.endre

Főszerkesztő // regigyor.hu

A Régi Győr nonprofit kezdeményezésként alakult meg 2010-ben. A oldal szerkesztői szabadidejükben gyűjtik, készítik napi szinten a tartalmakat.

You may also like

Szólj hozzá!

tizennyolc + tizennégy =

Kozma Endre - főszerkesztő

Pro Urbe Győr díj

Pro Urbe Győr díj

„A város szeretete, múltjának ősi történelmi hagyományainak ápolása késztette a szerkesztőket az oldal létrehozásában. Mi győriek, akik itt születtünk, itt éljük le dolgos életünket ebben a városban, naponta látjuk a képek ábrázolta városrészeket. Nap, mint nap elmegyünk előttük, mellettük, de sokszor nem is veszünk tudomást róluk. Csak amikor a képeket nézegetjük, döbbenünk meg, és vesszük észre kincset érő értékeinket, az emberek alkotta régi és új remekműveket, és csodáljuk meg városunk szépségét.”

Ha tetszik a tartalom, támogasd a szerkesztők munkáját