A győri Star-Garage és Autóbuszüzem


“Nagyvárosi képet mutat minden óra első és harmadik negyedében, mikor a Városháza előtti térségre percnyi pontossággal, hat irányból befutnak az autóbuszok. Emelik a kép mozgalmasságát a három vidéki vonal egyszerre induló kocsijai és a Vashonvéd mellett állomásozó galambszürke taxik cikkázó forgalma.”

Várakozó taxik a Vashonvéd mellett. (Képeslap, postabélyegzés 1931)

 

Városháza előtt, érkező – induló buszok 1930 körül ( a képet Szabó János küldte)

“1927. aug. havában indult meg az üzem első Chevrolet-mozdonyos kocsija Szabadhegy és a Hajóállomás között. A vállalat alapítói, Csillag István vállalkozó és Békeffy Elemér szkv. százados csakhamar újabb négy kocsit állítottak be. (Ágyúgyár – régi bécsi vám-reláció). Békeffy  közben megszerezte a Győr – Hédervár, majd társával együtt a Győr – Kisbér és a Győr – Nagyigmánd vonalakra szóló engedélyeket. Itt már hazai, üzembiztos Rába-kocsikat állítottak be. A legújabban beszerzett, 18. és 19. sz. Rába-Krupp autóbuszok bármely világvárosnak díszére válnának.”

Autóbusz (Rába alapokra épített acélvázas karosszéria) a Star-Garage előtt (Győr Város Levéltára / magyarjarmu.hu)

Az autóbuszok 9 különböző városi útirányból, továbbá 5 vidéki irányból futnak itt össze. A sűrűn hullámzó átszálló utasok a kis térnek gyakran nagyvárosi képet adnak. Itt áll a két szálloda is, a Royal és a Fehérhajó, továbbá a Bisinger sétány túlsó oldalán a Metropol pensió és így ez a hely az idegenforgalomnak is a központja.”

A Győr – Tét autóbuszjárat társasgépkocsija, ’30-as évek eleje.
(Fénykép Komondi Miklós gyűjteményéből)

 

Autóbuszok a Baross és a Vilmos császár úton, 1928 (Németh Vilmos gyűjteményéből)

 

Személygépkocsik és autóbuszok a Szent István úton, 1938 (Kép: fortepan_18429 / GYŐR VÁROS LEVÉLTÁRA

“Az üzem bérautói vidéki túrákra is szállítják a közönséget. A cég éjjel-nappal rendelkezésre áll nemcsak kocsijaival, hanem javítóműhelyével, Cordatic-képviseletével, benzinkútjaival, garage-boxaival és mindazzal, amire utasnak, autósnak szüksége lehet. A központi garage és iroda Árpád-út 50. Telefonok: 999 és 947. Meccsek, iskolai kirándulások stb céljaira külön kocsik és külön menetek.”

A Star-garage sarok. 1941-ben a jobbra hajts bevezetésekor még forgalomban volt az első locsolókocsi. (Fotó: Nagy István)

1941. július 6-án lépett életbe Magyarországon a jobb oldali közlekedésről szóló rendelet, a fővárosban és környékén azonban csak november 9-én vezették be az új közlekedési rendet.

 

Rába autóbusz a Star-garage előtt a Szent István úton 1941-ben (Fotó: Nagy István /magyarjarmu.hu)

A Veterán Autó és Motor újságban  2014.januárban megjelent Takács János tollából a győri STAR-garage története sok ritka fotóval  melyet ITT OLVASHATTOK

Felhasznált irodalom: Győr ismertetése és tájékoztatója, szerk. Dr. Valló István – Győr Barátainak Köre kiadása, Győr, 1930

kozma.endre

Főszerkesztő // regigyor.hu

A Régi Győr nonprofit kezdeményezésként alakult meg 2010-ben. A oldal szerkesztői szabadidejükben gyűjtik, készítik napi szinten a tartalmakat Facebook-on, illetve már itt, a weboldalon is.

Havi rendszeres támogatást az alábbi gombbal és az összeg kiválasztásával kezdeményezhetsz:

You may also like

1 hozzászólás

Szólj hozzá!

Főszerkesztő

Kozma Endre

„A város szeretete, múltjának ősi történelmi hagyományainak ápolása késztette a szerkesztőket az oldal létrehozásában. Mi győriek, akik itt születtünk, itt éljük le dolgos életünket ebben a városban, naponta látjuk a képek ábrázolta városrészeket. Nap, mint nap elmegyünk előttük, mellettük, de sokszor nem is veszünk tudomást róluk. Csak amikor a képeket nézegetjük, döbbenünk meg, és vesszük észre kincset érő értékeinket, az emberek alkotta régi és új remekműveket, és csodáljuk meg városunk szépségét.”