Baross út a győri sétálóutca


1973.  november 5-én nulla órától sétálóutcává nyilvánították a győri Baross (akkori nevén Lenin) utat.

Az ezt megelőző időszakban délelőtt tizenegytől éjjel tizenegyig volt csak gépjárműtilalom a Baross úton.

Gépkocsi kanyarodik a Kazinczy utcából a Lenin (Baross) útra 1969-ben (Kép: fortepan_130622)
1970-ben még találkozhattunk gépkocsival a Lenin (Baross) úton (Fotó: G. Nagy Béla)

A gépjárműforgalom teljes kizárásáról a Kisalföld napilap 1973. 11. 05-i száma így írt:

Sétáló utca lesz a Lenin út

A megyeszékhely főutcája, a Lenin út már régen kinőtte a városi forgalmat. Naponta sok tízezer ember fordul meg az üzletekkel zsúfolt útszakaszon, és ily módon már szinte nem is maradt hely a járműveknek. A Városi tanács és a rendőrség illetékesei egymással egyetértésben úgy döntöttek, hogy a Lenin utat a győriek úgynevezett sétáló utcájává formálják. Az Árpád út és a Kazinczy utca közötti szakaszon hétfőn reggeltől már a behajtani tilos táblákkal találkozhatnak a gépjárművezetők.

A Lenin (Baross) út elejére még nem vonatkozott a tiltás

Az illetékesek persze gondoltak azokra az üzletekre, amelyeknek az áruellátása mellékutcából nem oldható meg. Ezért a Kenyérgyár, a Tejipar és a Vendéglátóipari Vállalat gépkocsii a rakodás idejére bejárhatnak a Lenin útra. Ezt azonban a Megyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályán külön kell engedélyeztetni!

Megérkezett a sörszállítmány a 100-as Csemegébe
Áru érkezett az illatszerboltba

A rendőrség az új forgalmi rend megszokásáig két hét türelmi időt ad a gépjárművezetőknek, vagyis november 18-ig csak figyelmezteti a tilalom ellenére behajtókat. 

A Lenin út lezárásával egy időben újra megnyitják a forgalom számára az Aradi vértanúk útját, egyelőre az Arany János utcáig. (Teljes hosszában még az idén elkészül a közműfektetés miatt sokáig lezárt utca). A Jókai újra végig egyirányú lesz (a Rába parttól a Tanácsköztársaság útjáig). November 15-tel befejeződik a munka a Czuczor utcában, s attól kezdve a Gorkij utca is visszakapja eredeti, a Duna part felé mutató irányát.

Még egy előzetes hír a megyeszékhely közlekedési gondjain enyhíteni igyekvő erőfeszítésekről. Legkésőbb január 1-től kitiltják a teherautóforgalmat a Belvárosból, a kizárólag célfuvarral kerülhet a város centrumába teherjármű.

Tegyünk egy virtuális sétát a ’70-es évekbeli győri sétálóutcán:

Lenin (Baross) út – Alkotmány (Király) utca sarok
Lenin (Baross) út – Szabadsajtó u. sarok
A keresztirányú forgalom még megmaradt (Kisfaludy u.)
Lenin (Baross) út – Arany János út kereszteződés észak felől
Lenin (Baross) út – Arany János út kereszteződés dél felől
Lenin (Baross) út 21. a Sportbolt
Lenin (Baross) út 22.
Lenin (Baross) út – Bajcsy-Zsilinszky utca kereszteződés
Lenin (Baross) út – Bajcsy-Zsilinszky utca kereszteződés dél felől
Lenin (Baross) út 26.
Lenin (Baross) út 28.
Lenin (Baross) út 31.
Lenin (Baross) út 32.
Lenin (Baross) út 33. az Árpád út sarkon
Lenin (Baross) út az Árpád úttól 1978-ban Fotó: Mary Gause)

Tetszett a tartalom?

Támogsd az oldal szerkesztőit havi pár szár forintos összeggel. Ha csak 500 forinttal támogatna bennünket mindenki, aki ezt az üzenetet látja, akkor néhány nap alatt összejönne a szerkesztőség éves költségvetése.

TÁMOGATÁS

kozma.endre

Főszerkesztő // regigyor.hu

A Régi Győr nonprofit kezdeményezésként alakult meg 2010-ben. A oldal szerkesztői szabadidejükben gyűjtik, készítik napi szinten a tartalmakat.

You may also like

Szólj hozzá!

kilenc + három =

Kozma Endre - főszerkesztő

Pro Urbe Győr díj

Pro Urbe Győr díj

„A város szeretete, múltjának ősi történelmi hagyományainak ápolása késztette a szerkesztőket az oldal létrehozásában. Mi győriek, akik itt születtünk, itt éljük le dolgos életünket ebben a városban, naponta látjuk a képek ábrázolta városrészeket. Nap, mint nap elmegyünk előttük, mellettük, de sokszor nem is veszünk tudomást róluk. Csak amikor a képeket nézegetjük, döbbenünk meg, és vesszük észre kincset érő értékeinket, az emberek alkotta régi és új remekműveket, és csodáljuk meg városunk szépségét.”

Ha tetszik a tartalom, támogasd a szerkesztők munkáját