A győri Puli


1970. április 16-án mutatták be a Győri Mezőgazdasági Gépjavító Vállalat (Győri Mezőgép) által gyártott Puli 751 elnevezésű jármű prototípusát.

A Kohó- és Gépipari Minisztériumban az 1960-as években megfogalmazódott az igény egy, a mezőgazdasági munka során használható, motoros szállítójármű iránt, ezért Kopetka Béla és Réfy Imre 1968-ban elkészítette egy egyszerű felépítésű, kevés számú alkatrészből kialakítható jármű terveit, amely főleg rövid és középtávú mezőgazdasági szállítójárműként dolgozhat. A mintapéldányt a Győri Mezőgép építette meg és a Puli nevet kapta.

„Első látásra tetszetős, s a leírás alapján hasznos. Különböző típusú, így Trabant- és Fiat-motorok építhetők bele. Az erőátviteli megoldása lehetővé teszi, hogy dülőúton, sárban és homokban, szántóföldön is közlekedjen.
A kocsiba épített, még szabadalmazás alatt levő rugófajta lágy futást ad a járműnek. Ez a tulajdonsága rendkívül fontos, ez teszi alkalmassá a Pulit arra, hogy a gyümölcsösökben is könnyen mozogjon, s a rajta szállított málna és eper minősége ne károsodjék az átvevőhelyig.”

A teljes cikk:

„Motoros Puli” (Kisalföld, 1970. 04. 16.)

A Puli országos bemutatkozása májusban, a Budapesti Nemzetközi Vásáron volt, ahol elismerően nyilatkoztak az akkor már három változatban elkészült járműről.

„Tervezői arra törekedtek, hogy azonos szerelési egységekből különböző típusokat alakíthassanak ki. A Puli eddig elkészült változatai: a 751-es kocsi összkerékmeghajtású, nehéz terepre, teher- vagy személyszállításra egyaránt alkalmas. Hagyományos kormányzással és kétkerék-meghajtással működik a Puli 752-es. Ez a termék középnehéz terepre, teher- és személyszállításra egyaránt alkalmas. A kiépített útra a Puli 753-as típust ajánlják leginkább a gyártók. Ez a kocsi is kétkerékmeghajtású, hagyományos kormányszerkezettel működik, és ugyanazoknak a feladatoknak az elvégzésére alkalmas, mint rokon tipusai.” (Kisalföld, 1970. 05. 28.)

„A Puli járműcsalád” (Technika 1970. 09. 01.)

„A Pulira a Steyr-Puch-nál is felfigyeltek és felajánlották a győri cégnek, hogy az általuk konstruált Triebkopf nevű fejegységet kooperációban készítsék el. A Triebkopf tulajdonképpen egy motoros fülke volt, amelyhez különböző felépítményeket (teherautó, tartályautó, permetező, útfestő stb) lehetett kapcsolni. A Győri Mezőgép 1971-ben el is készített egy próbasorozatot, ám ezzel vége is szakadt az ilyen jellegű járművekkel kapcsolatos kísérleteknek”

A Győri Mezőgépről.

Tetszett a tartalom?

Támogsd az oldal szerkesztőit havi pár szár forintos összeggel. Ha csak 500 forinttal támogatna bennünket mindenki, aki ezt az üzenetet látja, akkor néhány nap alatt összejönne a szerkesztőség éves költségvetése.

TÁMOGATÁS

kozma.endre

Főszerkesztő // regigyor.hu

A Régi Győr nonprofit kezdeményezésként alakult meg 2010-ben. A oldal szerkesztői szabadidejükben gyűjtik, készítik napi szinten a tartalmakat.

You may also like

Szólj hozzá!

tizenkilenc − 9 =

Kozma Endre - főszerkesztő

Pro Urbe Győr díj

Pro Urbe Győr díj

„A város szeretete, múltjának ősi történelmi hagyományainak ápolása késztette a szerkesztőket az oldal létrehozásában. Mi győriek, akik itt születtünk, itt éljük le dolgos életünket ebben a városban, naponta látjuk a képek ábrázolta városrészeket. Nap, mint nap elmegyünk előttük, mellettük, de sokszor nem is veszünk tudomást róluk. Csak amikor a képeket nézegetjük, döbbenünk meg, és vesszük észre kincset érő értékeinket, az emberek alkotta régi és új remekműveket, és csodáljuk meg városunk szépségét.”

Ha tetszik a tartalom, támogasd a szerkesztők munkáját