A 82-83. sz. főutak győri bevezető szakasza, 1989


1989. október 3-án, 10 órakor adták át a forgalomnak a 82-83. sz. főutak győri közös bevezető szakaszának I. ütemét.

A 82. számú Veszprém-Győr és a 83. számú Városlőd-Pápa-Győr főutak forgalma Győrben a Nagy Imre (Sallai) és a Baross (Lenin) úton bonyolódott. Különösen  a nyári átmenő forgalom növekedett meg annyira, hogy a Baross (Lenin) híd környékén állandó torlódásokat okozott, de jelentős volt a déli városrészek forgalma is.

Csúcsforgalom a Baross híd – Szent István út kereszteződésben

 

Az 1-es út forgalma a győri Újlak utcai kereszteződésnél 1983-ban

Az Újlak utca vasúti átjáróban a sorompó „Tíz percen túl is zárva tartható”

Kocsisor az Újlak utcai sorompónál

Az útfejlesztési elképzelések között 1969 óta szerepelt egy nyomvonal, amelyet a Győr megyei Városi Tanács egyetértésével a Közlekedési Minisztérium 1978-ban rögzített. A 82-83. sz. főutak győri bevezető szakaszának megépítésére 1984-ben született döntés. A Városi Tanács 1981 – 1985 évek között az építési terület előkészítésére – kisajátítás, lakáspótlás stb. – 80 millió forintot fordított.

Részlet a „Tájékoztató a 82-83. sz. főutak győri bevezető szakasz I. ütem megvalósulásáról” (KTMF nyomda 1988) kiadványból:

„Közúthálózati szempontból megfelelő kapacitást biztosítani az 1. számú főút és a 82-83. számú főutak között, tehermentesíteni a Tanácsköztársaság (Szent István) útját, a Lenin (Baross) hidat és a Lenin (Baross) út, Sallai (Nagy Imre) út szakaszait. Már az I. ütem lehetővé teszi az átmenő forgalom számára a Belváros elkerülését, újabb 4 sávon biztosít külön szintű kapcsolatot a vasút felett. A további szakaszok megépítéséig viszont fokozottan igénybe veszi a lakótelepi gyűjtőútként épült Felszabadulás (Szigethy Attila) útját.

I. ütem: A szakasz az 1. számú főút és a Nádor tér / Felszabadulás (Szigethy Attli) út között biztosít jó kapcsolatot. A vasutat és az 1. számú főutat külön szintben keresztezi. Lehetővé teszi, hogy a nyugat felől érkező átmenő forgalom a Belváros érintése nélkül haladjon a 81, 82 és 83. számú főutak felé.

Az I. ütem terve

II. ütem: Közvetlen kapcsolat létesül a 83. számú útig. Ez egyben a Kun Béla (Marcalváros) városrész, Ménfőcsanak és Gyirmót kedvező kapcsolatát is szolgálja a Belvárossal. A 82. számú főút továbbra is a Felszabadulás (Szigethy Attila) – Vörös Hadsereg (Szent Imre) úton érhető el.

III. ütem: Az számú főút és a 82. számú főút között nyújt kedvező kapcsolatot. A tervezett M-1 autópálya 82. számú úti csomópontjától közvetlen összeköttetést ad a városnak. Elkerüli a Győr-szabadhegyi és a kismegyeri szintbeli vasúti keresztezéseket.” (mint tudjuk ez a szakasz azóta sem készült el, a szerk.)

A tervezett nyomvonal

Az I. ütem megvalósítására kiírt versenytárgyalás alapján a kivitelezést a Hídépítő Vállalat, mint fővállalkozó végzi.

„Tizenöt évvel ezelőtt kezdték a harcot megépítéséért, és tegnap (1989. 10. 03.) átadták a forgalomnak a 82-83-as főút győri közös bevezető szakaszának első ütemét. A kétszer két sávos, másfél kilométer hosszú útszakasz megépítéséhez az építők megmozgattak több mint 200 ezer köbméter földet, elkészült a vasút felett egy 165 méter hosszú, 6 nyílású, s az 1-es út felett egy 30 méter hosszú közúti felüljáró” (Kisalföld, 1989. 10. 04.)

A 6 nyílású híd a vasút felett (1992)

Az 1-es út feletti híd (1992)

Az átadási ünnepély a Benczúr utcában volt

Meghívó az átadási ünnepségre

Meghívó az átadási ünnepségre

Az átadás utáni állófogadást a Petőfi Sándor Városi Művelődési Központban tartották.

Meghívó az átadási ünnepség utáni állófogadásra

A szalagot Kálnoki Kis Sándor, Hírközlési és Építésügyi miniszterhelyettes és Balogh József, Győr polgármestere vágta át.

A szalag átvágása (Kisalföld, 1989. 10. 03.)

Birtokomba került a levágott szalagdarab.

A levágott szalagdarab

Az elkészült másfél kilométeres útból nyolcezer négyzetméternyi, az országban itt először zajcsökkentő burkolattal készült.

Felhasznált irodalom: Tájékoztató a 82-83. sz. főutak győri bevezető szakasz I. ütem megvalósulásáról (KTMF nyomda 1988)

Kisalföld napilap, 1989. 10. 04. (Köszönet a Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér dolgozóinak)

Tetszett a tartalom?

Támogsd az oldal szerkesztőit havi pár szár forintos összeggel. Ha csak 500 forinttal támogatna bennünket mindenki, aki ezt az üzenetet látja, akkor néhány nap alatt összejönne a szerkesztőség éves költségvetése.

TÁMOGATÁS

kozma.endre

Főszerkesztő // regigyor.hu

A Régi Győr nonprofit kezdeményezésként alakult meg 2010-ben. A oldal szerkesztői szabadidejükben gyűjtik, készítik napi szinten a tartalmakat.

You may also like

1 hozzászólás

Szólj hozzá!

hét + 16 =

Kozma Endre - főszerkesztő

Pro Urbe Győr díj

Pro Urbe Győr díj

„A város szeretete, múltjának ősi történelmi hagyományainak ápolása késztette a szerkesztőket az oldal létrehozásában. Mi győriek, akik itt születtünk, itt éljük le dolgos életünket ebben a városban, naponta látjuk a képek ábrázolta városrészeket. Nap, mint nap elmegyünk előttük, mellettük, de sokszor nem is veszünk tudomást róluk. Csak amikor a képeket nézegetjük, döbbenünk meg, és vesszük észre kincset érő értékeinket, az emberek alkotta régi és új remekműveket, és csodáljuk meg városunk szépségét.”

Ha tetszik a tartalom, támogasd a szerkesztők munkáját