A Győr-szigeti Rábca-híd áthelyezése
A hidat az új meder fölé a Szarvas utca végéhez egy darabban szállították át.
A Rábca a XVI. század derekáig a városon kívül Abda és Pinnyéd között ömlött a Dunába. Az épülő győri vár árokrendszerének vízellátására vezették a mai Bercsényi liget helyére. A vár építéséhez a téglát a Szigetben égették, és e körülmény sürgetően követelte olyan híd építését, amelyen a szállítótaligák közlekedhettek. A Híd utca tengelyében lévő fahíd felett eljárt az idő, a fenntartása tetemes költséggel járt a folytonos javítások miatt.
A város új vashíd építését határozta el. A 40 méter hosszú új híd vasszerkezete a Radó sétatéri Rába-hidakkal együtt, hozzájuk hasonló kivitelben Resicán készült el. 1893. szeptember 14-én a szigeti Rábca-híd vörösre festett vasszerkezete megérkezett a resicai vasgyárból. Szeptember 17-én elkezdték az összeszerelési munkákat. A híd díszes korláttal lett ellátva. A híd 1893. október 19-re teljesen elkészült. Megkezdték a terhelési próbáját; 11100 db, 120 tonna összsúlyú követ raktak a hídra. Minden négyzetméterre 400 kg terhelés jutott.
A Győri Közlöny 1893. október 19-i száma így írt:
„Az első kész híd.
A város három új vashídja közül az egyik — a szigeti Rábcahíd — már teljesen elkészült. A szép híd terhelési próbája tegnap volt. 11,100 darab kockakövet hordtak a hidra 12 tonna, vagyis 12,000 kilogramm összsúlyban. Minden négyszögméternyi területre 400 kgr. megterhelés esett. A roppant súly estig volt a hídon, mely a próbát fényesen megállta. Délelőtt 10 órakor megjelentek a hídnál Zechmeister Károly, kir. tanácsos polgármester, Odor István városi főmérnök, Szily Zoltán tiszti főügyész, Szőcs Árpád tanácsos, Schadl József főszámvevő, Tóth Antal városi képviselő, a vállalatrészéről pedig Gregersen, a híd építője és mérnökei, s meggyőződtek a híd szilárdságáról.. A híd bejárása ma délelőtt 10 órakor lesz, s azt mindjárt utána átadják a forgalomnak.”
Akkor épült a Rát Mátyás tér 5. alatti vámépület, Hübner Jenő, a Városháza tervezője terve alapján.
Mindössze 14 évig, 1908 augusztusáig állott ott a híd. Győr-Sziget rengeteget szenvedett az árvizektől. Ez indította a várost 1906-ban, hogy Pinnyédtől egészen a Dunáig az úgynevezett Tákón keresztül új medret vágjon. Az árvízveszély csökkentése céljából vissza akarták vezetni a Rábcát eredeti, XVI. sz.-beli helyére. Költségcsökkentés miatt a Sziget északi részén a községi füzes-erdő és kaszáló területén ásták meg az új medrét. A régi meder helyén ma a Bercsényi liget van.
A Budapesti Hírlap, 1906. 11. 28-i száma tudósít az elterelésről:
A megszüntetett Rábca-meder feletti híd szükségtelenné vált, így azt az új torkolat közelébe kellett áthelyezni. Az 1908. augusztus 20-án végrehajtott műveletet a Magyar Wagon-, és Gépgyár hídosztálya végezte. A hidat az új meder fölé a Szarvas utca végéhez egy darabban szállították át. Két uszályt a híd alá vontattak, s vízzel töltötték meg őket. Az egymás mellett álló uszályokra gerendából máglyát ácsoltak egészen a hídpályáig, és megkezdték az uszályokból a víz kiszivattyúzását, s a felhajtóerő felemelte az egész hidat is. A híd kellő magasságra emelése után az uszályokat a régi meder végétől a Dunán az új meder torkolatáig vontatták és onnan az új mederben a Szarvas utca végéhez. Ott az uszályokat ismét vízzel telítették mindaddig, míg lassú, egyenletes merüléssel a hidat az előre megépített hídfőre helyezték.
Felhasznált irodalom: GYŐR-MOSON-SOPRON MEGYEI HIDAK TÖRTÉNETE, 1993
Kapcsolódó bejegyzés ITT
2 hozzászólás