Hidak a Pándzsa patakon
1898. november 16-án adták át az új Pándzsa hidakat, melyeket Wünsh Róbert vállalata vasbeton technológiával épített.
Győr város közigazgatási bizottsága 1898. januárjában két új Pándzsa-híd építtetéséről döntött.
„A veszprémi út áthelyezése. A város Szabadhegy mellett a veszprémi törvényhatósági út egy részét áthelyezi s a Pándzsa-éren új hidat épít, ezen vámot szed. E polgármesteri határozatot Goda Béla alispán megfelebbezi különösen a vámszedési jogra nézve. A közig. biz. a fellebbezést elutasította, mert itt nem új vámszedési jogról, hanem egy réginek áthelyezéséről van szó.
A pápai út Pándzsa-hídja szintén újjá lesz építve, az új hidra átszáll a régi hid vámjoga. A vármegye ezt is megfelebbezte, amely felebbezést a közig. bizottság az előbbi okokból visszautasította volna, de minthogy 1 nappal elkésetten lett az beadva, tehát ez okból utasította vissza.” (Győri Hírlap, 1898. 01. 11.)
A Magyar Ipar, 1898. 01. 16-i számában meg is jelent a pályázati felhívás a hidak építésére.
„Vasbetonhidak építése. Győr szab. kir. város polgármesteri hivatala a veszprémi
törv. úton a Pándzsa patakon építendő 6.0 m. hosszú vasbetonhid és a kapcsolatos útépítési és mederszabályozási munkálatokra, továbbá a pápai tvh. közúton egy 6.0 m. hosszú vasbeton híd építési és kapcsolatos munkálataira pályázatot hirdet. Határidő február 28. déli 12 óra.”
A pályázatot Wünsh Róbert vállalata nyerte meg és az új hidakat 1898. októberére megépítette.
„A pándzsahidak megnyitása. A pándzsahidak már elkészültek s a város polgármestere a kereskedelmi ministerhez a hidak teherpróbájának kitűzése iránt előterjesztést tett. A város november hó közepére kérte a terminus megállapítását. A hídhoz vezető utat a városi mérnöki hivatal a hó folyamán megcsináltatta, az már járható s igy a jövő hónap második felében a hidat hivatalosan átadják a forgalomnak.” (Győri Hírlap, 1898. 10. 23.)
„— A Pándzsahid próbája. Tegnap kezdték meg az uj pánzsahid terhelési próbáját és a hozzávezető utak felülvizsgálását A terhelési próbát Novák Ferencz kir. mérnök vezette. A megjelent, bizottság kimondta, hogy a terhelési próba sikere esetén a hidat és utakat a közforgalomnak azonnal átadja.” (Győri Hírlap, 1898. 11. 17.)
A közölt fénykép a Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum tulajdona.
A korabeli újságcikkek a DRKPMK digitális gyűjteményéből származnak.