Az olajgyári Lina-mozdony
1945 áprilisától az olajgyári Lina-mozdony közlekedett a két felrobbantott Rába- és Rábca-híd között.
A Kisalföld napilap, 1962. 07. 07-i számából:
„Hazánk első villamosított vasútvonala Budapest – Hegyeshalom között épült. A híres Kandó-mozdonyok röpítik a vonatokat, gyorsan, kényelmesen lehet errefelé utazni. Két óra alatt Kelenföldről Győrbe lehet jutni. Nem így volt ez az 1945 április 4-e utáni időkben. A vasútvonal hídjait a fasiszta alakulatok felrobbantották, a felsővezeték rengeteg dróthalmazba gubancolódott, a porcelánszigetelők szétzúzva, az alállomások elpusztítva; a villamosüzemnek jó időre vége szakadt.”
„A győri Rába vashíd és az abdai Rábca vasúti híd a vízben hevert.”
„Sokadmagammal nekem is útra kellett kelnem – írja a cikk írója Dr. Horváth Árpád – Győrből kigyalogoltam a Rábához. A vizbezuhant, összegörbült vasgerendákon átmásztam a rohanó, zúgó víz fölött. A túlsó oldalon kis vonat állt, azaz néhány teherkocsi, – előtte kicsiny ‘kávédaráló’ füstölgött magabiztosan. A vasutasok kihozták az Olajgyárból az 1880-ban Wienerneustadtban gyártott mozdonyt és megindították a forgalmat a Rába és a Rábca között.”
Az alábbi képen pirossal jelöltem a Lina-mozdony útvonalát.
„Megható volt a zsúfolt kis vonaton utazni. Pöfögött a kis LINA – ez volt a mozdony neve – és vitte a vonatot a Rábcáig. Ott az utasok lekászálódtak, átmásztak a hídroncsokon és a túlsó oldalon hasonló kis gőzmozdony ugyancsak pár kocsis szerelvényt vonszolt nagy buzgalommal Hegyeshalom felé. Ugyanakkor a túlsó parton már gyülekeztek az emberek, hogy a győri ‘vonatra’ jussanak. A nyugat felől érkező utasok felmásztak a kocsikra, a tetőkre és megindult a vonat óvatosan tolatva visszafelé Győrbe. Európa legmodernebb villamosvasúti vonalán a Kandó helyett a Lina vonszolta a kocsikat, de az élet nem állt meg. Nemsokára elkészültek a vasúti szükséghidak, s most már nagyobb gőzmozdonyok lihegtek a vonatok elején, majd újjáépült az egész vonal. A Lina visszavonult régi munkahelyére.”
„A Lina hősiesen kitart ma is és nyolcvan esztendejével meglepő fürgeséggel vontatja az Olajgyár vagonjait. Ha érezni tudna, bizonyára félve gondolna a feltünedező Diesel lokomotívokra, amelyek előbb-utóbb kiszorítják szerény foglalkozásából. Mi lesz vele? Az, ami olyan sok pótolhatatlan műszaki értékünkkel: ócskavasba megy. Hacsak … Ha csak idejében észre nem veszik és Győrött, az állomáson méltó helyen fel nem állítják, mint a hősi idők derék munkását, a gépkorszak egyik veteránját. Megérdemelné.”
Sajnos nem érdemelte meg. A Győri Növényolaj- és Szappangyár „Lina” ipari szertartályos gőzmozdonya bontásra ítéltetett 1962-ben.
Felhasznált irodalom: Kisalföld napilap, 1962. 07. 07. Dr. Horváth Árpád cikke
Győri Növényolaj- és Szappangyár „Lina” ipari szertartályos gőzmozdonya (40 km/h, GySEV IX. osztály 32 pályaszám 1923-ig, gyártó Sigl, Bécsújhely 1885) forrás