A 7. Volán rallye


A 7. Volán Rallye-t 1975. május 30-31-én rendezték Győrben és környékén 1129 km-es útvonalon.

„A hét eleje óta valamennyi külföldi versenyző Győrben tartózkodik azok közül, akik elküldték nevezésüket a 7. Volán Rallye-ra. A nagyszabású sportesemény, amely a szocialista országok Béke-barátság versenye, s egyben a magyar rallye- és túrabajnokság második futama, minden eddiginél népesebb mezőnyt mozgatott meg. A túraosztályban 218 versenyzőpáros vág neki 222 kilométeres útnak pénteken délután egy órakor a rajtnál. A győri Damjanich utcát percenként hagyják el a versenyzők. Fél ötkor fejeződik be a túraosztály rajtja, majd félórás szünet után ugyancsak a Damjanich utcából indulnak 1129 kilométeres útjukra a rallye-osztály versenyzői, összesen 88 páros, köztük a szocialista országok legjobbjai.” (Kisalföld, 1975. 05. 28.)

„A győriek számára már a rajt előtt is lesz érdekes látnivaló, mert ma reggel nyolc órától a Széchenyi téren „pihennek” a műszaki bizottság által átvett gépjárművek, amelyekbe már csak a rajtolás előtt néhány perccel ülhetnek be a versenyzők.
Itt hívjuk fel arra a figyelmet, hogy ma a Széchenyi téren tilos a parkolás, de gyalogosoknak sem szabad a korláton belül nézelődni!”

„a Széchenyi téren „pihennek” a műszaki bizottság által átvett gépjárművek” (Fotó: Farkas Csaba)

„A rallye-osztály mezőnye is a Szigetköz felé tart, és Halászi hatarában találkozik az első gyorsasági szakasszal. Halászitól Dunaszigetig lesz a rallye-sok számára a közút lezárva.
A rallye-osztály útvonala: Mosonmagyaróvár, Jánossomorja, Bősárkány, Rábcakapi, Fehértó, Győrsövényháza, majd a gyorsasági szakasz ugyanaz, mint a túrásoké, csak ellenkező irányban.
Az Öttevény, Abda vonalon este hét és kilenc óra között újra Győrbe érkezik a rallye-mezőny,
majd Tényő, Győrszemere, Kajárpéc vonalon Pápára érkezik. A további útvonal elvezet egészen
Balatongyörökig, majd Ajkán keresztül ér Farkasgyepűre, ahol a túraosztállyal megegyező vonalon gyorsasági következik. Az első rallye-kocsi éjfél körül érkezik Farkasgyepűre. Bakonybél után a Kőris-hegyen lesz egy hegyi-gyorsasági próba, majd Zirc, Kisbér, Tata az útvonal, s Ácson, Banán keresztül újra Győrt érinti a mezőny május 31-én kora hajnalban. Sághalomalja, Győrság, Pannonhalma, Nyalka, Táp, Tápszentmiklós községeken haladnak keresztül a még állva maradt versenyzők. Ezután mennek rá a Bakonybélig a már egyszer meg ­tett útra. — csak most mindent ellenkező irányban kell teljesíteni. A szintidők szerint az első gépkocsi szombaton déli fél egy óra körül érkezik a győri Kálóczy téri célba. A táv összesen 1129 kilométer, s a feladat: 12 gyorsasági szakasz teljesítése.”
(Kisalföld, 1975. 05. 30.)

„a győri Kálóczy téri célba” (Fotó: Farkas Csaba)

„Pénteken délelőtt kiadós zápor zúdult Győrre, és a verseny rendezői, a résztvevő versenyzők bizony aggódva kémlelték az eget: vajon eláll-e a13 órára hirdetett kezdésig? Nos, ha egy újabb zápor lehetősége változatlanul ott is volt a levegőben, azért a Volán Tröszt és a Magyar Autóklub által szervezett: 7. Volán rallye rajtjára ragyogó napsütésben került sor.

Rengeteg érdeklődő gyűlt össze a Damjanich utcai rajtnál, amikor az úttörő harsonások jelére az első gépkocsi felgördült az indítódobogóra. A rajtzászló lecsapódása után a győri Willisits—Lovas kettős Fiat Superja már meg is kezdte az előírt táv teljesítését. Percenként indultak a Fiatok, Polski Fiatok, Moszkvicsok. Zsigulik, Wartburgok, de az indulók között felfedezhettünk Volkswagen, Austin, BMW és Peugeot márkájú „paripát” is. A folyamatos, gördülékeny rendezés következtében késés nélkül fordultak ki a Rónay Jácint utcára és onnan motorjaikat „felpörgetve” tűntek el a közönség szeme elől a versenyző gépkocsik. Utolsónak az első géposztály képviseletében ötven Trabant hagyta el a rajt helyét.

Délután öt helyett, az útvonalon történt torlódás miatt 18 óra 40 perckor indították a rallye-osztaly mezőnyét. A megnyitón megjelent Kiss Dezső közlekedés- és postaügyi miniszterhelyettes, Tapolczay Károly, a Volán Tröszt vezérigazgatója és Müller Sándor, a 19. Volán igazgatója. Mint ismeretes, a rallye-osztály versenye egyben a szocialista országok Béke-barátság kupájának első fordulója. A résztvevő országok mindegyike nevezte csapatát is a versenyre. Az öt gépkocsiból álló válogatott névsorát előre kellett közölni, tehát nem az országonkénti legjobb öt helyezése számít a csapatversenybe.

Az ünnepélyes megnyitó után a lengyel Jaroszewiez—Zyszkowski pár kezdte meg az 1129 kilométeres táv teljesítését. A rallye-osztály versenyzői csak ma, a déli órákban érkeznek a Kálóczy téri célba, eredményhirdetés vasárnap délelőtt.” (Kisalföld, 1975. 05. 31.)

A 48-as számú versenyző a Kálóczy téri célban. (Fotó: Farkas Csaba)

„A nemzetközi rallye-mezőny első kocsija szombaton délután fél 3 órakor érkezett lengyel versenyzőkkel a győri Kálóczy téri célba, ahol sok száz érdeklődő tapsolt az 1129 kilométeres távot teljesítő párosoknak. Mint a versenyzők elmondták, végig az utakon, és a lezárt gyorsasági pályákon ezrek figyelték a versenyt. A 83 indulóból 59 kocsi érkezett a célba. Az utolsó kocsi beérkezése után a számítóközpontosok azonnal hozzáláttak a feldolgozáshoz. Szombaton késő estére el is készült a 12 gyorsasági szakasz értékelését is magában foglaló eredménylista.

E helyről szeretnénk cáfolatát adni a pénteken és szombaton elterjedt híreknek, melyek szerint többen életüket vesztették a verseny folyamán. Sajnálatos balesetek történtek a Lébénymiklós—Győrsövényháza közötti — a közúti forgalom elől lezárt — gyorsasági szakaszon.
A jégesővel kísért felhőszakadás útközben érte a versenyzőket, ezért többen lecsúsztak az útról. Ilyen lecsúszás, illetve lezuhanás következtében sérült meg olyan súlyosan Léndvay János budapesti autószerelő, hogy a kórházba szállítás közben meghalt. Versenyzőtársa csak könnyű sérülést szenvedett, néhány nap múlva elhagyhatja a kórházat. Ugyancsak erről az útszakaszról szállították a mentők, de nem életveszélyes állapotban a pécsi Tóth Józsefet. A baleseti sebészetről nyert értesülések szerint a versenyző állapota a többszörös törések, zúzódások ellenére kielégítő.”
(Kisalföld, 1975. 06. 01.)

Az 1-es számú rajtszámmal egy Fiat Abarath (Fotó: Farkas Csaba)

A Rallye-osztály győztese a Ferjáncz – Iriczfalvy páros.

A Ferjáncz – Iriczfalvy páros, a rallye első helyezettjének Alpine gépkocsija a Kálóczy téren (Fotó: Farkas Csaba)
A Rallye és a túra befutó sorrendje. (Autó-Motor, 1975. 06. 21.)

Köszönet Farkas Csabának a fotókért.

Címkék: ,

Tetszett a tartalom?

Támogsd az oldal szerkesztőit havi pár szár forintos összeggel. Ha csak 500 forinttal támogatna bennünket mindenki, aki ezt az üzenetet látja, akkor néhány nap alatt összejönne a szerkesztőség éves költségvetése.

TÁMOGATÁS

kozma.endre

Főszerkesztő // regigyor.hu

A Régi Győr nonprofit kezdeményezésként alakult meg 2010-ben. A oldal szerkesztői szabadidejükben gyűjtik, készítik napi szinten a tartalmakat.

You may also like

Szólj hozzá!

tizenkilenc + tizenöt =

Kozma Endre - főszerkesztő

Pro Urbe Győr díj

Pro Urbe Győr díj

„A város szeretete, múltjának ősi történelmi hagyományainak ápolása késztette a szerkesztőket az oldal létrehozásában. Mi győriek, akik itt születtünk, itt éljük le dolgos életünket ebben a városban, naponta látjuk a képek ábrázolta városrészeket. Nap, mint nap elmegyünk előttük, mellettük, de sokszor nem is veszünk tudomást róluk. Csak amikor a képeket nézegetjük, döbbenünk meg, és vesszük észre kincset érő értékeinket, az emberek alkotta régi és új remekműveket, és csodáljuk meg városunk szépségét.”

Ha tetszik a tartalom, támogasd a szerkesztők munkáját