A Fehérvári út – Ipar út – Felszabadulás úti csomópont
1977. június 24-én, az Ipar úti felüljáróval együtt adták át Győrött a Fehérvári út – Ipar út – Felszabadulás (Szigethy Attila) úti csomópontot.
A Felszabadulás útja szakaszos négysávosítása során – a város több évtizedes kerékpáros hagyományait szem előtt tartva kiépültek a kétoldali egyirányú forgalmú kerékpárutak is. A Fehérvári út – Ipar u. – Felszabadulás (Szigethy Attila) út kereszteződésben áldatlan forgalmi állapotok voltak.
Elkezdődött az Ipar úti vasúti felüljáró tervezése, ezzel egy időben a Városi Tanács megrendelést adott a Győri Tervező Vállalatnak e csomópont korszerűsítési terveinek elkészítésére. Egy olyan jelzőlámpás forgalmi csomópont kialakítása volt a feladat, amely a forgalmi terhelés levezetése mellett biztosítani tudja a kerékpárosok jelzőlámpával szabályozott átvezetését tiltott forgalmi kapcsolatok nélkül. Ilyen megoldás az országban addig még nem született, Győr városa ebben is az elsőnek bizonyult.
A megoldás különlegessége a csomópont négy sarkában létesített gyalogos- és kerékpáros felállási helyek kialakítása volt. Olyannyira, hogy a kivitelező ezek kitűzését nem is vállalta el. A tervezők a földmérő kollégákkal együtt naponta jártak a helyszínre, kitűzni egy-egy szegélysort, íveket.
Képeink az átadás előtti napokban készültek.
Az alábbi képen a gyalogos- és kerékpáros felállási hely a Felszabadulás (Szigethy Attila) útról az Ipar út irányába, balra az épülő „színes házak”
A Kisalföld napilap, 1977. 02. 09-i száma utolsó oldalán egy rövid írás jelent meg: „”CSOMÓPONT – Építik Győrött a Fehérvári út – Ipar utca és a Felszabadulás úti csomópontot. A jelzőlámpákkal ellátott csomópontot 1977 első felében az Ipar utcai felüljáróval egyidőben adják át rendeltetésének.”
A hídavatással egy időben adták át a Fehérvári út -Ipar u.- Felszabadulás útja (FIF) jelzőlámpás forgalmi csomópontot is, mely a mai turbó körforgalom elődje volt. A ceremónián az „avatószülők” egy hordót gurítottak le a hídról a csomópontig, majd ott ünnepélyesen bekapcsolták a forgalomirányító jelzőlámpákat.
Köszönet Kovács Tamás tervezőnek a leírásért.
Képek: saját gyűjtés, szkennelés