A Fehérvári út – Ipar út – Felszabadulás úti csomópont


1977. június 24-én, az Ipar úti felüljáróval együtt adták át Győrött a Fehérvári út – Ipar út – Felszabadulás (Szigethy Attila) úti csomópontot.

A Felszabadulás útja szakaszos négysávosítása során – a város több évtizedes kerékpáros hagyományait szem előtt tartva kiépültek a kétoldali egyirányú forgalmú kerékpárutak is. A Fehérvári út – Ipar u. – Felszabadulás (Szigethy Attila) út kereszteződésben áldatlan forgalmi állapotok voltak.

A FIF csomópont 1976-ban az átépítés előtt (Kép: fentrol.hu)

Elkezdődött az Ipar úti vasúti felüljáró tervezése, ezzel egy időben a Városi Tanács megrendelést adott a Győri Tervező Vállalatnak e csomópont korszerűsítési terveinek elkészítésére. Egy olyan jelzőlámpás forgalmi csomópont kialakítása volt a feladat, amely a forgalmi terhelés levezetése mellett biztosítani tudja a kerékpárosok jelzőlámpával szabályozott átvezetését tiltott forgalmi kapcsolatok nélkül. Ilyen megoldás az országban addig még nem született, Győr városa ebben is az elsőnek bizonyult.

A megoldás különlegessége a csomópont négy sarkában létesített gyalogos- és kerékpáros felállási helyek kialakítása volt. Olyannyira, hogy a kivitelező ezek kitűzését nem is vállalta el. A tervezők a földmérő kollégákkal együtt naponta jártak a helyszínre, kitűzni egy-egy szegélysort, íveket.

Képeink az átadás előtti napokban készültek.

Az alábbi képen a gyalogos- és kerékpáros felállási hely a Felszabadulás (Szigethy Attila) útról az Ipar út irányába, balra az épülő „színes házak”

A Kisalföld napilap, 1977. 02. 09-i száma utolsó oldalán egy rövid írás jelent meg: „”CSOMÓPONT – Építik Győrött a Fehérvári út – Ipar utca és a Felszabadulás úti csomópontot. A jelzőlámpákkal ellátott csomópontot 1977 első felében az Ipar utcai felüljáróval egyidőben adják át rendeltetésének.”

A hídavatással egy időben adták át a Fehérvári út -Ipar u.- Felszabadulás útja (FIF) jelzőlámpás forgalmi csomópontot is, mely a mai turbó körforgalom elődje volt. A ceremónián az „avatószülők” egy hordót gurítottak le a hídról a csomópontig, majd ott ünnepélyesen bekapcsolták a forgalomirányító jelzőlámpákat.

Köszönet Kovács Tamás tervezőnek a leírásért.

Képek: saját gyűjtés, szkennelés

Tetszett a tartalom?

Támogsd az oldal szerkesztőit havi pár szár forintos összeggel. Ha csak 500 forinttal támogatna bennünket mindenki, aki ezt az üzenetet látja, akkor néhány nap alatt összejönne a szerkesztőség éves költségvetése.

TÁMOGATÁS

kozma.endre

Főszerkesztő // regigyor.hu

A Régi Győr nonprofit kezdeményezésként alakult meg 2010-ben. A oldal szerkesztői szabadidejükben gyűjtik, készítik napi szinten a tartalmakat.

You may also like

Szólj hozzá!

20 − 9 =

Kozma Endre - főszerkesztő

Pro Urbe Győr díj

Pro Urbe Győr díj

„A város szeretete, múltjának ősi történelmi hagyományainak ápolása késztette a szerkesztőket az oldal létrehozásában. Mi győriek, akik itt születtünk, itt éljük le dolgos életünket ebben a városban, naponta látjuk a képek ábrázolta városrészeket. Nap, mint nap elmegyünk előttük, mellettük, de sokszor nem is veszünk tudomást róluk. Csak amikor a képeket nézegetjük, döbbenünk meg, és vesszük észre kincset érő értékeinket, az emberek alkotta régi és új remekműveket, és csodáljuk meg városunk szépségét.”

Ha tetszik a tartalom, támogasd a szerkesztők munkáját