Az első és az 1000. vagon


A győri vagongyár 1898. november 13-án ünnepelte az 1000. vagon elkészültét, melyen részt vett a gyár minden dolgozója.

Az 1896. december 28-án megtartott alakuló közgyűléssel a Magyar Waggon- és Gépgyár Részvénytársaság  megkezdte működését a Szeszgyár mellett, a Budai úton. Az 1897. év első hónapjai a gyár beindításával teltek, majd áprilisban megindult a termelés.

Az első vagonok petróleum szállító tartálykocsik voltak a Galíciai-Kárpát Petroleum Rt. számára.

„A győri vaggongyár első szállítmánya

Gyors tempóban mint a ki határozott czél felé biztos úton jól felfegyverkezve szakértelemmel és a megkívántató anyagiakkal öntudatosan törekszik, – létesült Győrött egynéhány hónap alatt a vaggongyár s a tavasszal megkezdte üzemét.

A gyár első fiai, az emberi erő és a technikai tudás pompás szülöttei, az első kocsik elkészültek és szállításukat várják. Élükön egy felcziczomázott, zászlódíszes kocsi büszkélkedik. Az első kocsik petróleum-tartályok, egyenként 9 tonna súlyuak, a kezelés modern újításaival vannak ellátva. A kocsikat külföldre, Galíciába szállítják. A harminc darab tartálykocsi minden része magyar anyag és magyar munka.” (Győri Hírlap, 1897. 09. 15.)

A győri vagongyár első vagonja a Galíciai-Kárpát Petroleum Rt. számára

Egy évvel később, 1898. novemberében már az 1000. vagon elkészültét ünnepelték a gyárban.

„A Waggongyár ünnepe.

Nagy és fényes ünnepre készülnek már napok óta a győri waggon és gépgyárban. Az egész héten sürgés-forgás volt a munkások között. Ugyanis az ezredik waggon készült el, ami a gyári üzemekben ünnepet jelent. Emiatt a nagy készülődés, czímerek, emblémák festése, egy díszített 30 méter hosszú tribün építése, mely egyszersmind a lefényképezésre szolgál. Ez ünnepi alkalomra az ezredik kocsit feldíszítik és házi ezredünk szíves zenék mellett a kapu elé állítják a közönség szemléletére.

A műsor száma ezután az összkép fényképezését tartalmazza, melyet Raab mester eszközöl, kinek feladata ez alkalommal hihetetlen nehézségekkel jár, 1600 személy egy képre.

„Az 1000-ik waggon elkészülésének ünnepélye 1898. nov. 13.” (Fotó: Raab Lajos – XJM-F. 18213)

Estére a kocsi diadalkapu alá lesz helyezve, mely czipruskuszorukkal és színes villamos fénnyel árasztja el az 1000-ik kocsit mint dicsőítését hazai iparunk fejlődésének jeléül.” (Győri Hírlap, 1898. 11. 13.)

Tetszett a tartalom?

Támogsd az oldal szerkesztőit havi pár szár forintos összeggel. Ha csak 500 forinttal támogatna bennünket mindenki, aki ezt az üzenetet látja, akkor néhány nap alatt összejönne a szerkesztőség éves költségvetése.

TÁMOGATÁS

kozma.endre

Főszerkesztő // regigyor.hu

A Régi Győr nonprofit kezdeményezésként alakult meg 2010-ben. A oldal szerkesztői szabadidejükben gyűjtik, készítik napi szinten a tartalmakat.

You may also like

A győri Puli

Az 1000.

Szólj hozzá!

5 × három =

Kozma Endre - főszerkesztő

Pro Urbe Győr díj

Pro Urbe Győr díj

„A város szeretete, múltjának ősi történelmi hagyományainak ápolása késztette a szerkesztőket az oldal létrehozásában. Mi győriek, akik itt születtünk, itt éljük le dolgos életünket ebben a városban, naponta látjuk a képek ábrázolta városrészeket. Nap, mint nap elmegyünk előttük, mellettük, de sokszor nem is veszünk tudomást róluk. Csak amikor a képeket nézegetjük, döbbenünk meg, és vesszük észre kincset érő értékeinket, az emberek alkotta régi és új remekműveket, és csodáljuk meg városunk szépségét.”

Ha tetszik a tartalom, támogasd a szerkesztők munkáját