A győri Rába Kettős-híd újjáépítése 1953


1953. november 8-án avatták fel az újjáépített győri Kettős-hidat.

Az 1894. november 1-én átadott vashidak a háború esztelen pusztításaként 1945. március 28-án a vízbe zuhantak.

Az 1894-ban elkészült vas-szerkezetű híd (forrás: Szabó Gy.: Káptalandombi tanulmányok)
A Sétatéri nagyhíd hullámsírban, 1945 (Kép: Warwarovszky Lucia)

A felrobbantott híd mellett ideiglenes gyaloghíd épült 1945-ben:

A felrobbantott híd mellett ideiglenes gyaloghíd épült, 1945. (archív fotó)
A két hídfő 1950-ben (Képek: fortepan_79935 és fortepan_79936)
Roncsok kiemelése (Kép: Békefi Péter gyűjteményéből)

1951. nyarán kezdték meg a roncsok kiemelését a “Lánchíd” úszódaruval. Az új híd elkészültéig ideiglenes fahidak biztosították az átkelést a Rába folyón.

Az ideiglenes fahidak

Kemény Ádám (UVATERV) teljesen új formájú hidakat tervezett a Rába két ágára. Karcsú,  vasbeton gerendahidak épültek: a nagyobbik 82, a kisebb 57 m hosszú szerkezet.

A Győr-Sopronmegyei Hírlap így írt 1952. július 20-án: „Az új Rába-híd pilléreinek építésén dolgoznak már a kőfaragók és a vasbetonszerelők. Az új híd 3 millió forintos beruházással készül el. Szebb és nagyobb lesz, mint városunk bármelyik hídja. „

Győr-Sopronmegyei Hírlap, 1952. 12. 07-i számából: ILYEN AZ ÚJ KETTESHÍD! A felsőpályán a vasbetonhíd másfél méterrel magasabb lesz, mint az eredeti régi vashíd. Így a hajójárást sem akadályozza és a téli esetleges jégzajlás veszélye is csökken. A hídra felvezető út már a Kisfaludy szobortól kezdődően enyhén emelkedik.”

A belvárosi hídfő makettje (Győr-Sopronmegyei Hírlap, 1952. 12. 07.)

1952-ben megkezdték a hidak építését:

Épül az új vasbeton szerkezet (Kép: Győr diafilm)
Hídépítés
Megérkeztek a hídalkatrészek, 1952 (Kép: Nagy Ferenc)
Megérkeztek a hídalkatrészek, 1952 (Kép: Nagy Ferenc)

1953.  november 8-án Bebrits Lajos közlekedési- és postaügyi miniszter avatta fel az új Rába Kettős-hidat.

Egy héttel az átadás után a Győr-Sopronmegyei Hírlap, 1953. 11. 15-i száma így írt:

Győr büszkesége (Győr-Sopronmegyei Hírlap, 1953. 11. 15.)
A 82,52 méteres híd a főág felett, 1954
A 57,05 méteres híd a mellékág felett, 1954 (Kép: fortepan_91473 / uvaterv)

„A vb. gerenda hidak, melyek különös karcsúságukkal tűnnek ki, 82,52 m a főágban, míg a mellékágban 57,05 m ívelik át a Rába folyó két ágát. A híd közepe pedig mindössze 1,35 m magas. A hidat az UVATERV keretében Kemény Ádám tervezte.”

Felhasznált irodalom: GYŐR-MOSON-SOPRON MEGYEI HIDAK TÖRTÉNETE, 1993

Tetszett a tartalom?

Támogsd az oldal szerkesztőit havi pár szár forintos összeggel. Ha csak 500 forinttal támogatna bennünket mindenki, aki ezt az üzenetet látja, akkor néhány nap alatt összejönne a szerkesztőség éves költségvetése.

TÁMOGATÁS

kozma.endre

Főszerkesztő // regigyor.hu

A Régi Győr nonprofit kezdeményezésként alakult meg 2010-ben. A oldal szerkesztői szabadidejükben gyűjtik, készítik napi szinten a tartalmakat.

You may also like

Szólj hozzá!

3 + tizenhét =

Kozma Endre - főszerkesztő

Pro Urbe Győr díj

Pro Urbe Győr díj

„A város szeretete, múltjának ősi történelmi hagyományainak ápolása késztette a szerkesztőket az oldal létrehozásában. Mi győriek, akik itt születtünk, itt éljük le dolgos életünket ebben a városban, naponta látjuk a képek ábrázolta városrészeket. Nap, mint nap elmegyünk előttük, mellettük, de sokszor nem is veszünk tudomást róluk. Csak amikor a képeket nézegetjük, döbbenünk meg, és vesszük észre kincset érő értékeinket, az emberek alkotta régi és új remekműveket, és csodáljuk meg városunk szépségét.”

Ha tetszik a tartalom, támogasd a szerkesztők munkáját