A győri Rába Kettős-híd újjáépítése 1953


1953. november 8-án avatták fel az újjáépített győri Kettős-hidat.

Az 1894. november 1-én átadott vashidak a háború esztelen pusztításaként 1945. március 28-án a vízbe zuhantak.

Az 1894-ban elkészült vas-szerkezetű híd (forrás: Szabó Gy.: Káptalandombi tanulmányok)

A felrobbantott híd mellett ideiglenes gyaloghíd épült 1945-ben:

A felrobbantott híd mellett ideiglenes gyaloghíd épült, 1945. (archív fotó)

 

A két hídfő 1950-ben (Képek: fortepan_79935 és fortepan_79936)

 

Roncsok kiemelése (Kép: Békefi Péter gyűjteményéből)

1951. nyarán kezdték meg a roncsok kiemelését a “Lánchíd” úszódaruval. Az új híd elkészültéig ideiglenes fahidak biztosították az átkelést a Rába folyón.

Az ideiglenes fahidak

Kemény Ádám (UVATERV) teljesen új formájú hidakat tervezett a Rába két ágára. Karcsú,  vasbeton gerendahidak épültek: a nagyobbik 82, a kisebb 57 m hosszú szerkezet.

A Győr-Sopronmegyei Hírlap így írt 1952. július 20-án: “Az új Rába-híd pilléreinek építésén dolgoznak már a kőfaragók és a vasbetonszerelők. Az új híd 3 millió forintos beruházással készül el. Szebb és nagyobb lesz, mint városunk bármelyik hídja. “

Győr-Sopronmegyei Hírlap, 1952. 12. 07-i számából: ILYEN AZ ÚJ KETTESHÍD! A felsőpályán a vasbetonhíd másfél méterrel magasabb lesz, mint az eredeti régi vashíd. Így a hajójárást sem akadályozza és a téli esetleges jégzajlás veszélye is csökken. A hídra felvezető út már a Kisfaludy szobortól kezdődően enyhén emelkedik.”

A belvárosi hídfő makettje (Győr-Sopronmegyei Hírlap, 1952. 12. 07.)

1952-ben megkezdték a hidak építését:

Épül az új vasbeton szerkezet (Kép: Győr diafilm)

 

Hídépítés

 

Megérkeztek a hídalkatrészek, 1952 (Kép: Nagy Ferenc)

 

Megérkeztek a hídalkatrészek, 1952 (Kép: Nagy Ferenc)

1953.  november 8-án Bebrits Lajos közlekedési- és postaügyi miniszter avatta fel az új Rába Kettős-hidat.

Egy héttel az átadás után a Győr-Sopronmegyei Hírlap, 1953. 11. 15-i száma így írt:

Győr büszkesége (Győr-Sopronmegyei Hírlap, 1953. 11. 15.)

 

A 82,52 méteres híd a főág felett, 1954

 

A 57,05 méteres híd a mellékág felett, 1954 (Kép: fortepan_91473 / uvaterv)

“A vb. gerenda hidak, melyek különös karcsúságukkal tűnnek ki, 82,52 m a főágban, míg a mellékágban 57,05 m ívelik át a Rába folyó két ágát. A híd közepe pedig mindössze 1,35 m magas. A hidat az UVATERV keretében Kemény Ádám tervezte.”

Felhasznált irodalom: GYŐR-MOSON-SOPRON MEGYEI HIDAK TÖRTÉNETE, 1993

 

kozma.endre

Főszerkesztő // regigyor.hu

A Régi Győr nonprofit kezdeményezésként alakult meg 2010-ben. A oldal szerkesztői szabadidejükben gyűjtik, készítik napi szinten a tartalmakat Facebook-on, illetve már itt, a weboldalon is.

Havi rendszeres támogatást az alábbi gombbal és az összeg kiválasztásával kezdeményezhetsz:

You may also like

Szólj hozzá!

Főszerkesztő

Kozma Endre

„A város szeretete, múltjának ősi történelmi hagyományainak ápolása késztette a szerkesztőket az oldal létrehozásában. Mi győriek, akik itt születtünk, itt éljük le dolgos életünket ebben a városban, naponta látjuk a képek ábrázolta városrészeket. Nap, mint nap elmegyünk előttük, mellettük, de sokszor nem is veszünk tudomást róluk. Csak amikor a képeket nézegetjük, döbbenünk meg, és vesszük észre kincset érő értékeinket, az emberek alkotta régi és új remekműveket, és csodáljuk meg városunk szépségét.”