Dombormű a vasútállomáson


1959. őszén helyezték el Kerényi Jenő szobrászművész „Újjáépítés” c. domborművét a győri vasútállomás főhomlokzatán.

Az új vasútállomás épületét 1958. augusztus 10-én avatták fel. Ekkor még hiányzott a főbejárat homlokzatáról Kerényi Jenő Kossuth díjas szonrászművész alkotása.

A vasútállomás főhomlokzata az avatás napján. A dombormű helye eltakarva. (Fotó: Lajos György / MTI)

Az állomás díszeiről a Kisalföld, 1958. 07. 16-i számából:


„— Százhetven mázsás kőtömbből formázzák a győri pályaudvar homlokzatára Magyarország legnagyobb domborművének anyagát.
A domborművet Kerényi Jenő készíti. A hatalmas alkotást 29 darabban faragják ki, és a kompozició 90 négyzetméternyi területet foglal el.”
(Kisalföld, 1959. 06. 02.)

Megkezdik Győrött az állomás homlokzata domborművének behelyezését.
A győri vasútállomás homlokzata domborművének behelyezését a napokban megkezdik. A domborművet Kerényi Jenő Kossuth-díjas szobrászművész készítette. A méreteiben is hatalmas alkotást több mint húsz darabban szállítják majd Győrbe. A dombormű részei több tonnásak. A felállítási munkálatok hónapokat vesznek igénybe. Hétfőtől, augusztus 24-től kezdődően erre az időre lezárják az állomás főbejáratát.”
(Kisalföld, 1959. 08. 20.)

„November végéig felkerül a dombormű a győri vasútállomás homlokzatára.

Néhány hete lezárták Győrött a vasútállomás főbejáratát, és az építőmunkások megkezdték az épület homlokzatára kerülő szoborcsoport felemeléséhez az állványzat építését. Az állvány megépítésére száz köbméter fát használtak fel.

A jövő héten tartják meg a teherpróbát, s ha eredményes lesz, akkor hozzáfognak a kődombormű elhelyezéséhez. A huszonkilenc darabból álló dombormű súlya száz tonna. A legnehezebb kőelem hat tonna súlyú. A felemelésnél csigákat használnak. A különféle alakzatokat ábrázoló dombormű Magyarország egyik legnagyobb és legsúlyosabb ilyen jellegű művészi alkotása. Előreláthatólag hat hétig tart a helyére emelése.

Jelenleg hat kőfaragó idomítja a köveket a dombormű elhelyezése céljából. A dombormű-részek felemelésében segítkeznek az építőmunkások is. Ha a kőelemek beemelésével végeznek, akkor Győrbe érkezik Kerényi Jenő Kossuth-díjas szobrászművész, a dombormű alkotója, és elvégzi az utolsó simításokat. A terv szerint a dombormű november végéig a helyére kerül, s ezzel a győri vasútállomás új épülete kész formájában díszeleg majd.” (Kisalföld, 1959. 10. 09.)

A felállványozott főbejárat. (Kisalföld, 1959. 11. 04.)
Kép az eredeti tervről. (Kisalföld, 1959. 12. 04.)

Tetszett a tartalom?

Támogsd az oldal szerkesztőit havi pár szár forintos összeggel. Ha csak 500 forinttal támogatna bennünket mindenki, aki ezt az üzenetet látja, akkor néhány nap alatt összejönne a szerkesztőség éves költségvetése.

TÁMOGATÁS

kozma.endre

Főszerkesztő // regigyor.hu

A Régi Győr nonprofit kezdeményezésként alakult meg 2010-ben. A oldal szerkesztői szabadidejükben gyűjtik, készítik napi szinten a tartalmakat.

You may also like

Szólj hozzá!

11 − öt =

Kozma Endre - főszerkesztő

Pro Urbe Győr díj

Pro Urbe Győr díj

„A város szeretete, múltjának ősi történelmi hagyományainak ápolása késztette a szerkesztőket az oldal létrehozásában. Mi győriek, akik itt születtünk, itt éljük le dolgos életünket ebben a városban, naponta látjuk a képek ábrázolta városrészeket. Nap, mint nap elmegyünk előttük, mellettük, de sokszor nem is veszünk tudomást róluk. Csak amikor a képeket nézegetjük, döbbenünk meg, és vesszük észre kincset érő értékeinket, az emberek alkotta régi és új remekműveket, és csodáljuk meg városunk szépségét.”

Ha tetszik a tartalom, támogasd a szerkesztők munkáját