A Győri Gázművek gömbtartálya
1952. augusztus 20-án avatták fel hazánk első gömbtartályát, melyet a W. P. Magyar Vagon- és Gépgyár készített a Győri Gázművek részére.
„Már megint nincs gáz” – bosszankodtak gyakran a győri háziasszonyok. A Belvárosban még csak-csak pislákolt, de a külvárosokban már nagy-ritkán égett. A gázhiány sok kellemetlen órát okozott a város lakóinak. A meglevő gáztartály kicsinek bizonyult, nem tudta a város iparát, lakosság háztartását megfelelően ellátni. Az Országos Tervhivatal úgy döntött, hogy az országban először a Győri Gázműveknél építik meg hazai anyagból, hazai tervezéssel a legkorszerűbb gömb alakú gáztartályt. 1951 tavaszán kezdtek hozzá az építéshez. A Vagongyárból Lengyel József műszaki igazgató, Stiaszny Ferenc főmérnök, Papp Zsigmond művezető és a hídműhely dolgozói vettek részt a gáztartály építésében.
Először megépítették a két méter magas betontalpazatot. ez a talpazat kehelyszerűen öleli át a húsz méter átmérőjű hatalmas gáztartályt. A tartály lemezeit a hídműhely dolgozói a helyszínen elektromos hegesztéssel forrasztották össze. Társadalmi munkában a Gázművek dolgozói is részt vettek a tartály építésében.
Augusztus 19-én reggel négy órakor megindult a gömbtartály első próbaüzemeltetése. Hat napig tartott a nyomásszabályzók, a biztosítószelepek beszabályozása. Augusztus 26-án este 11 órakor megkezdték a tartály gázzal való megtöltését.
A gömbtartály hasznos űrtartalma 20000 köbméter, a gáznyomás 5 atm., külső átmérője 20000 mm., falvastagsága 20 mm., önsúlya 200 tonna. A szerelő-létra teljesen körbe forgatható.
1968-ban TOTO reklámfelirat került a tartályra.
Az 1970-es években elbontották a gáztartályt.
Szöveg: A Győr-Sopronmegyei Hírlap, 1952. augusztus 29-i számában megjelent cikk alapján.
Csodálatos
A Gázgyárban, fekete (pécsi, majd lengyel) (kő) szénből állították elő a városi gázt. A hátra maradt, kigázosított szén, a koksz remek fűtőanyag volt az öntöttvas kályhákban.