A 82-83. sz. főutak győri bevezető szakasza, 1989
1989. október 3-án, 10 órakor adták át a forgalomnak a 82-83. sz. főutak győri közös bevezető szakaszának I. ütemét.
A 82. számú Veszprém-Győr és a 83. számú Városlőd-Pápa-Győr főutak forgalma Győrben a Nagy Imre (Sallai) és a Baross (Lenin) úton bonyolódott. Különösen a nyári átmenő forgalom növekedett meg annyira, hogy a Baross (Lenin) híd környékén állandó torlódásokat okozott, de jelentős volt a déli városrészek forgalma is.
Az Újlak utca vasúti átjáróban a sorompó „Tíz percen túl is zárva tartható”
Az útfejlesztési elképzelések között 1969 óta szerepelt egy nyomvonal, amelyet a Győr megyei Városi Tanács egyetértésével a Közlekedési Minisztérium 1978-ban rögzített. A 82-83. sz. főutak győri bevezető szakaszának megépítésére 1984-ben született döntés. A Városi Tanács 1981 – 1985 évek között az építési terület előkészítésére – kisajátítás, lakáspótlás stb. – 80 millió forintot fordított.
Részlet a „Tájékoztató a 82-83. sz. főutak győri bevezető szakasz I. ütem megvalósulásáról” (KTMF nyomda 1988) kiadványból:
„Közúthálózati szempontból megfelelő kapacitást biztosítani az 1. számú főút és a 82-83. számú főutak között, tehermentesíteni a Tanácsköztársaság (Szent István) útját, a Lenin (Baross) hidat és a Lenin (Baross) út, Sallai (Nagy Imre) út szakaszait. Már az I. ütem lehetővé teszi az átmenő forgalom számára a Belváros elkerülését, újabb 4 sávon biztosít külön szintű kapcsolatot a vasút felett. A további szakaszok megépítéséig viszont fokozottan igénybe veszi a lakótelepi gyűjtőútként épült Felszabadulás (Szigethy Attila) útját.
I. ütem: A szakasz az 1. számú főút és a Nádor tér / Felszabadulás (Szigethy Attli) út között biztosít jó kapcsolatot. A vasutat és az 1. számú főutat külön szintben keresztezi. Lehetővé teszi, hogy a nyugat felől érkező átmenő forgalom a Belváros érintése nélkül haladjon a 81, 82 és 83. számú főutak felé.
II. ütem: Közvetlen kapcsolat létesül a 83. számú útig. Ez egyben a Kun Béla (Marcalváros) városrész, Ménfőcsanak és Gyirmót kedvező kapcsolatát is szolgálja a Belvárossal. A 82. számú főút továbbra is a Felszabadulás (Szigethy Attila) – Vörös Hadsereg (Szent Imre) úton érhető el.
III. ütem: Az számú főút és a 82. számú főút között nyújt kedvező kapcsolatot. A tervezett M-1 autópálya 82. számú úti csomópontjától közvetlen összeköttetést ad a városnak. Elkerüli a Győr-szabadhegyi és a kismegyeri szintbeli vasúti keresztezéseket.” (mint tudjuk ez a szakasz azóta sem készült el, a szerk.)
Az I. ütem megvalósítására kiírt versenytárgyalás alapján a kivitelezést a Hídépítő Vállalat, mint fővállalkozó végzi.
„Tizenöt évvel ezelőtt kezdték a harcot megépítéséért, és tegnap (1989. 10. 03.) átadták a forgalomnak a 82-83-as főút győri közös bevezető szakaszának első ütemét. A kétszer két sávos, másfél kilométer hosszú útszakasz megépítéséhez az építők megmozgattak több mint 200 ezer köbméter földet, elkészült a vasút felett egy 165 méter hosszú, 6 nyílású, s az 1-es út felett egy 30 méter hosszú közúti felüljáró” (Kisalföld, 1989. 10. 04.)
Az átadási ünnepély a Benczúr utcában volt
Az átadás utáni állófogadást a Petőfi Sándor Városi Művelődési Központban tartották.
A szalagot Kálnoki Kis Sándor, Hírközlési és Építésügyi miniszterhelyettes és Balogh József, Győr polgármestere vágta át.
Birtokomba került a levágott szalagdarab.
Az elkészült másfél kilométeres útból nyolcezer négyzetméternyi, az országban itt először zajcsökkentő burkolattal készült.
Felhasznált irodalom: Tájékoztató a 82-83. sz. főutak győri bevezető szakasz I. ütem megvalósulásáról (KTMF nyomda 1988)
Kisalföld napilap, 1989. 10. 04. (Köszönet a Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér dolgozóinak)
1 hozzászólás