A győri autóbuszállomás


Autóbusszal történő rendszeres személyszállításról Győrött 1926 óta lehet beszélni. A kezdetekről bővebben ITT

1938-tól a Lakatos Kálmán tervei szerint, a Bisinger sétány nyugati végén felépült IBUSZ pavilon volt a helyközi és a távolsági autóbuszok állomása.

A pavilon 1939-ben (Dobos fotó)
1944 július 2-i bombázás után (kép: dka.mnm.hu / TF_84_124_Nr001)

„Az ötvenes évek elején a MÁVAUT Központ megalakulásával, az autóbusz-közlekedés rohamos fejlődésnek indult. A különféle vegyes típusokat, majd a Rába-Supereket 1951-ben az Ikarus 30-asok váltották fel. Ekkor jelentek meg a fapados, bódés buszok is, melyek CSD-350-es alvázra épültek („fakarusz”). 1955-től kerültek forgalomba a megyében a korszerűsített Ikarusok, az 55-östől, a 600-as típuscsaládig. A 66. sz. MÁVAUT Vállalat 1961. július 1-ével megszűnt, beolvadt a 61. sz. AKÖV-be. Ezen időponttól mint a nagy megyei vállalat autóbuszprofilja működött. A mindinkább növekvő igényeknek megfelelően a megye autóbusz-közlekedése a továbbiakban ugrásszerű fejlődésen ment keresztül. A helyközi forgalomba a megye minden számottevő lakott területét folyamatosan bekapcsolták. A megyei hálózaton kívül Budapestre és a környező megyék székhelyeire is rendszeresen közlekedtek járatok. Járatpárok biztosították a Balaton északi partjához az utazási igények kielégítését. A közlekedéspolitikai koncepció végrehajtása során több – vasúti közlekedés szempontjából gazdaságtalan – vonalon vették át az autóbuszok a személyszállítást, melyet a fokozódó igényekhez jobban alkalmazkodva elégítettek ki.” (forrás)

1955-ben (kép: fortepan_44132)
1957-ben (kép: Göcsei Imre: Győr-Sopron megyei képeskönyv, 1958)
Buszra várók 1965. március 10-én (kép: http://www.gahetna.nl)
Csúcsidőben. 1961. (Fotó: Tormai Andor)

„A vidéki nagyvárosok közül Miskolc után Győr a legnagyobb helyközi autóbusz gócpont. A naponta mintegy 170 menetrendszerű járathoz a munkásjáratok is csatlakoznak.” (Győr egy párthatározat tükrében, 1958-68)

Míg 1961-ben 5 906 000 főt, 1964-ben már 7 911 000 főt szállítottak a helyközi járatok 58 viszonylatban. (Győr, 1961-65)

1965-ben a Tanácsköztársaság (Szent István) út egy részének szélesítése és a Lenin (Baross) híd belvárosi hídfőjének korszerűsítése miatt a vidéki autóbuszállomást ideiglenesen áthelyezték a MÁV személypályaudvar és a Révai gimnázium közti térségre. Ugyan ebben az évben a Hunyadi utcában elkezdik bontani az új autóbuszállomás helyén levő VILLÉRT raktárakat.

Az új autóbuszállomásnak kijelölt terület a VILLÉRT raktárakkal (kép: fortepan_79660)

Az új 24 állásos autóbuszállomás Nyiri Mária (UVATERV) tervei alapján 1967-ben készült el, és december 15-én adták át  forgalomnak.

Az új autóbuszállomás 1967-ben (kép: fortepan_97577 / UVATERV)
Gondozott kis park szökőkúttal 1967 (kép: fortepan_121099 /UVATERV
Az épület kelet felől 1967 (kép: fortepan_121100 / UVATERV)
G. Nagy Béla felvételén 1969. 09. 09-én (kép: https://www.facebook.com/G-Nagy-B%C3%A9la-1937-1989-397782587042190/)
Kisalföld 1978. 08. 15.

Tetszett a tartalom?

Támogsd az oldal szerkesztőit havi pár szár forintos összeggel. Ha csak 500 forinttal támogatna bennünket mindenki, aki ezt az üzenetet látja, akkor néhány nap alatt összejönne a szerkesztőség éves költségvetése.

TÁMOGATÁS

kozma.endre

Főszerkesztő // regigyor.hu

A Régi Győr nonprofit kezdeményezésként alakult meg 2010-ben. A oldal szerkesztői szabadidejükben gyűjtik, készítik napi szinten a tartalmakat.

You may also like

2 hozzászólás

  • Nagy Gusztáv
    2020-12-14 at 06:49

    Üdv, kérdezném hogy a Baross híd, Nádorvárosi oldalán a volt hidház, miért mostoha számotokra, nincs róla egy fotó, egy leírás, pedig egy nevezetes épület volt, Győr életében… pl. a Baross Gábor mellszobra, hosszú évekig ott volt látható… Kinek volt útban, és miért…..

    • kozma.endre
      Kozma Endre
      2020-12-15 at 12:00

      Kedves Gusztáv.
      A Régi Győr facebook oldalán a Nádorváros albumokban elég sok kép található az épületről.

      Üdv. kozma Endre

Szólj hozzá!

egy × öt =

Kozma Endre - főszerkesztő

Pro Urbe Győr díj

Pro Urbe Győr díj

„A város szeretete, múltjának ősi történelmi hagyományainak ápolása késztette a szerkesztőket az oldal létrehozásában. Mi győriek, akik itt születtünk, itt éljük le dolgos életünket ebben a városban, naponta látjuk a képek ábrázolta városrészeket. Nap, mint nap elmegyünk előttük, mellettük, de sokszor nem is veszünk tudomást róluk. Csak amikor a képeket nézegetjük, döbbenünk meg, és vesszük észre kincset érő értékeinket, az emberek alkotta régi és új remekműveket, és csodáljuk meg városunk szépségét.”

Ha tetszik a tartalom, támogasd a szerkesztők munkáját