Subaru 360 konvoj Győrben
Eddig soha nem publikált fotók kerültek elő Nagy József hagyatékából. Subaru konvoj Győrben, a Vörös csillag szálloda melletti parkolóban.
A fotók 1959-ben vagy 1960-ban készültek és a korabeli sajtóban egyetlen szót sem találtunk az eseményről.
Dr. Négyesi Pál járműtörténész, a magyarjarmu.hu oldal szerkesztője járt utána a „rejtélynek”:
„Megdöbbentő képeket kaptunk nemrég. A képen látható autók és környezet alapján a fényképek 1959-ben vagy 1960-ban készültek. Még messze azelőtt vagyunk, hogy a japán autók térfoglalása megkezdődött Európában.
Ezek után felmerül a kérdés: mégis mit keresett Győrben a Subaru 360 konvoj? A korabeli napilapok nem számoltak be az eseményről. Online elérhető a német Auto Motor Sport, a svájci Automobil Revue, az angol Autocar archívuma – ám keresésünk ott sem járt eredménnyel.
Végül közvetítőkön keresztül eljutottunk a Fuji Heavy vállalat archívumába. Így most már valamivel többet tudunk arról, mi is történt. A történet kulcsa Shinroku Momose avagy a japán (és magyar) írásrend szerint Momose Shinroku (百瀬 晋六). Momose a második világháború során csatlakozott Japán legnagyobb repülőgépgyártó vállalatához, a Nakajimához.
A második világháború után Japán nem gyárthatott repülőgépet, így a Nakajimát végül feldarabolták.
Az utódcégek közül számunkra a Fuji Heavy Industries érdekes, amely egyebek mellett robogókat és automobilokat is gyártott. Momose lett az autókat tervező csapat vezetője. Először egy középkategóriás szedánt fejlesztettek ki. Ám a japán kormány, amely az iparfejlesztés terén szigorú kontrollt gyakorolt a vállalatok fölött más irányt javasolt.
A kei azaz könnyű kategóriát még 1949-ben hozták létre. A követelményeknek megfelelő járművek adókedvezményt kaptak, azaz olcsóbb áron lehetett értékesíteni az ilyen jellegű áruszállítókat. 1955-ben 360 cm3-re növelték a motorok maximális hengerűrtartalmát, és arra buzdították a helyi vállalatokat, hogy az európai kisautóknak megfelelő kei modellekkel segítsék elő az ország motorizálását. Míg a Suzuki egy német Lloyd kisautó alapján készítette el első Suzulight nevű kei kategóriás autóját, addig a Fuji Heavy Momose irányításával vadonatúj konstrukcióval állt elő.
Momose egy négyszemélyes, 100 km/h végsebességre képes, nagyjából 3,3 liter átlagfogyasztású kisautót készített. Ez lett a Subaru 360, amelyet 1958-ban dobtak piacra. Ugyanebben az évben készült el Tokió egyik jelképe az új rádiótorony is.
Momose szerette volna demonstrálni a Subaru 360 nagyszerűségét, ezért egy helyi egyetemmel közösen egy európai túrautat szerveztek, „a legkegyetlenebb éghajlati és útállapotok tesztelésére”. Nem véletlen, hogy az egyik úticél Szibéria volt. A legjobb sofőröket választották ki, hogy átutazzák a kontinenst. A képek e túraút során készültek.”
A fotókat Nagy József (Gyöngyösszőlős, 1901. december 16. – Győr, 1984. február 26.) a győri MTI kirendeltség egykori vezetője, majd főmunkatársa és a Kisalföld napilap riportere készítette.
Hálás köszönet Dr. Négyesi Pál járműtörténész, a magyarjarmu.hu oldal szerkesztőjének.
Külön köszönjük Kent Toyonaga segítségét.
A cikkben levő képek felhasználása engedélyköteles!