A győri Puli
1970. április 16-án mutatták be a Győri Mezőgazdasági Gépjavító Vállalat (Győri Mezőgép) által gyártott Puli 751 elnevezésű jármű prototípusát.
A Kohó- és Gépipari Minisztériumban az 1960-as években megfogalmazódott az igény egy, a mezőgazdasági munka során használható, motoros szállítójármű iránt, ezért Kopetka Béla és Réfy Imre 1968-ban elkészítette egy egyszerű felépítésű, kevés számú alkatrészből kialakítható jármű terveit, amely főleg rövid és középtávú mezőgazdasági szállítójárműként dolgozhat. A mintapéldányt a Győri Mezőgép építette meg és a Puli nevet kapta.
„Első látásra tetszetős, s a leírás alapján hasznos. Különböző típusú, így Trabant- és Fiat-motorok építhetők bele. Az erőátviteli megoldása lehetővé teszi, hogy dülőúton, sárban és homokban, szántóföldön is közlekedjen.
A kocsiba épített, még szabadalmazás alatt levő rugófajta lágy futást ad a járműnek. Ez a tulajdonsága rendkívül fontos, ez teszi alkalmassá a Pulit arra, hogy a gyümölcsösökben is könnyen mozogjon, s a rajta szállított málna és eper minősége ne károsodjék az átvevőhelyig.”
A teljes cikk:
A Puli országos bemutatkozása májusban, a Budapesti Nemzetközi Vásáron volt, ahol elismerően nyilatkoztak az akkor már három változatban elkészült járműről.
„Tervezői arra törekedtek, hogy azonos szerelési egységekből különböző típusokat alakíthassanak ki. A Puli eddig elkészült változatai: a 751-es kocsi összkerékmeghajtású, nehéz terepre, teher- vagy személyszállításra egyaránt alkalmas. Hagyományos kormányzással és kétkerék-meghajtással működik a Puli 752-es. Ez a termék középnehéz terepre, teher- és személyszállításra egyaránt alkalmas. A kiépített útra a Puli 753-as típust ajánlják leginkább a gyártók. Ez a kocsi is kétkerékmeghajtású, hagyományos kormányszerkezettel működik, és ugyanazoknak a feladatoknak az elvégzésére alkalmas, mint rokon tipusai.” (Kisalföld, 1970. 05. 28.)
„A Pulira a Steyr-Puch-nál is felfigyeltek és felajánlották a győri cégnek, hogy az általuk konstruált Triebkopf nevű fejegységet kooperációban készítsék el. A Triebkopf tulajdonképpen egy motoros fülke volt, amelyhez különböző felépítményeket (teherautó, tartályautó, permetező, útfestő stb) lehetett kapcsolni. A Győri Mezőgép 1971-ben el is készített egy próbasorozatot, ám ezzel vége is szakadt az ilyen jellegű járművekkel kapcsolatos kísérleteknek”