Vagongyár, 1948.
A Győri Munkás c. lap 1948 március 3-án megjelent cikke a Vagongyárban folyó munkákról.
„Elkészült a Margit-híd a Vagongyárban
Hollandia 120 vasúti kocsit rendelt
A Vagóngyár kiváló termelési eredményei és a munkaversenyben elért győzelmei révén Győr város büszkeségévé vált. Az alábbi helyzetjelentésből, melyet csupán a gyár nagyob üzemeiben vettünk, fel, mindenki hű képet alkothat magának arról a hatalmas munkáról, amely a gyárban folyik.
A VAGÓNOSZTÁLY a szovjet jóvátétel keretében 440 gondolakocsit készít el ebben az esztendőben. Ebből a mennyiségből 127 kocsi már el is hagyta a gyárat.
Az osztály befejezte a 150 jugoszláv kocsi megépítését.
Jugoszláviának jóvátételre 10 darab négyténgelyű, keskenynyomtávú postakocsit és egy 60 tonnás darukocsit készít a vagónosztály, a Szovjetúnó részére pedig 25 darab 45 tonnás darukocsit, melyből 3 darabot ebben az esztendőben szállítanak le. Még ebben az évben megkezdik a 70 darab jugoszláv érészállitó kocsi gyártását is.
Rövid időn belül a MÁV részére készítendő 76 darab IZK és 60 drb GZK kocsikból is szállít a gyár. Franciaország részére 60 darab kocsit javít a vagónosztály. A postavezérigazgatóság újabb 10 kocsi javítására adott megrendelést! A sikeres hollandiai tárgyalások eredményeképpen a magyar-holland árucsere forgalmi – egyezmény keretében 120 darab GZK kocsit készítünk.
BESZKÁRT a bombatámadások alkalmával elpusztult kocsikat újra megrendelte és még az idén elkezdik a 30 darab kéttengelyű villamoskocsi építését. Az egész gyár termeléséből 62 százalék esik a vagónosztályra.
A KISKOCSIOSZTÁLY helyzete a következő:
Szovjet jóvátételre készülő 625 ércszállító csilléből március 20-ig 100 darab hagyja el a gyárat.
Jugoszlávia részére 100 darab 760 milliméter nyomtávú és 80 darab 900 milliméter nyomtávú önbillenős kocsi készül. Gyártás alatt van 10 darab személykocsi a MÁSz részére. Diósgyőr 20 salakos kocsit, Jugoszlávia pedig 10 darab cementszállító pőrekocsit és 10 szénszállító kocsit rendelt. Rendelés alatt áll 25 személyszállító bányakocsi a MÁSz részére és 120 bányavusúti faelszállitó kocsi. Ezenkívül alkatrészek tömkelege és kitérők készülnek az osztályon.
A HIDOSZTÁLYON ma adják át a Margithíd hatodik főtartóját és ezzel a gyár befejezte a Margit-híd elkészítéséből ráeső munkát. A szovjet jóvátételi híd páyaszerkezete elkészült, de vagónhiány miatt még nem került sor a leszállítására. A szegedi közúti híd első ártéri nyílásának előmunkálatai elkészültek.
A munkások már a második nyílás előmunkálatait kezdték meg. A mátravidéki erőmű részére 60 vagónnyi távvezetéki oszlop készül a hídosztályon. Részszállítások hetenkint többször is történnek. Tíz nap múlva elkészül a tatai vasúti híd is. Február hónapban a hídosztály 60 tonnával haladta túl a termelésben előírt mennyiséget.
AZ AUTÓOSZTÁLYON a BÁRT 70 darab autóbusz meg rendeléséhez készül a mintakocsi.
A posta részére 6 köbméteies csomagszállító kocsit gyártanak, amennyiben a mintakocsi megfelel a követélményeknek, 50 darabot rendel a posta. Ugyancsak a posta részére 20 Szuper különleges tehergépkocsi, Tatabánya városnak két busz készül. A Vasútforgalmi Rt. újabb két kocsira adott megrendelést, a HÉV pedig öt autóbuszt rendelt. A jövő hónapban 4 Rabomobilt ad át a gyár a belügyminisztériumnak.
Kiszállítás előtt van öt ,,Speciál” tehergépkocsi, a MOSzK részére és egy tehergépkocsi a sárréti fogyasztási szövetkezetnek.
Kép: RÁBA fotótár
Köszönet Németh Attilának és Szabó Jánosnak a képekért.