A „virágos busz”


1996 novemberében a Kisalföld Volán Rt. egy alacsonypadlós, virágokkal díszített városi autóbuszt állított szolgálatba Győrben.

A 412.02C altípusba tartozó jármű különlegessége, hogy ez volt a legelső Ikarus 412-es, és egyúttal Győr városának első teljes hosszban alacsonypadlós autóbusza is. A busz 1996 tavaszán készült az Ikarus mátyásföldi gyáregységének kísérleti üzemében. A háromajtós, a hazai piac igényeinek megfelelően Rába főegységekkel szerelt prototípus kocsi – amely a 412-esek között egyedüliként Euro 2-es besorolású, 260 lóerős (191 kW) Rába D10 álló dízelmotorral rendelkezett – 1996 novemberében került az akkori Kisalföld Volán állományba.

Az Ikarus 412-es autóbusz bemutatása Lotz Károly Közlekedési, hírközlési és vízügyi tárca miniszterének 1996. november 1-én. (Kisalföld, 1996. 11. 02.)

„Győr kedvence a virágos busz. – írta a Kisalföld, 1997. március 18-i száma.

A Kisalföld Volán Rt. egy szuperalacsony padlómagasságú városi autóbuszt állított szolgálatba Győrben. A 412-es típusú járműről bizonyára a város minden polgára értesült már, hiszen összetéveszthetetlen az oldalán pompázó tavaszi virágfüzér miatt, mely Lakatos Gy. László grafikusművész munkája.

A virágos busz a Vagongyár udvarán. (Kép: Rába fotótár archívuma / Szabó János)

Az autóbuszon jól olvasható felirat – „Harmóniában a környezettel” – kitűnően tükrözi a megrendelők szándékát és valós képet nyújt a jármű adottságairól. A Rába részvénytársaság főegységeivel épített autóbusz D 10-es családba tartozó motorja az Euro 2-es környezetvédelmi előírásoknak megfelel, a különlegesnek számító futómű pedig számos jó tulajdonságot kölcsönöz a járműnek.

A virágos busz a Virágpiacon. (Kép: Rába fotótár archívuma / Szabó János)

Győr polgárai örömmel tapasztalhatják, hogy erre az autóbuszra nem lépcsőkön kell felszállni, hanem a járdáról egyszerűen csak be kell lépni. Ebből adódóan sokkal gyorsabb az utascsere a megállókban, csökken az autóbusz menetideje, nem is beszélve arról, hogy egyszerre száz személy befogadására képes az alacsony padlós autóbusz.”

Az Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. (ÉNYKK) a problémás alkatrészellátás és a magas fenntartási költségek miatt 2018. július 19-ével törölte állományából a GAT-377 forgalmi rendszámú Ikarus 412-es autóbuszát.

Tetszett a tartalom?

Támogsd az oldal szerkesztőit havi pár szár forintos összeggel. Ha csak 500 forinttal támogatna bennünket mindenki, aki ezt az üzenetet látja, akkor néhány nap alatt összejönne a szerkesztőség éves költségvetése.

TÁMOGATÁS

kozma.endre

Főszerkesztő // regigyor.hu

A Régi Győr nonprofit kezdeményezésként alakult meg 2010-ben. A oldal szerkesztői szabadidejükben gyűjtik, készítik napi szinten a tartalmakat.

You may also like

Szólj hozzá!

17 + 17 =

Kozma Endre - főszerkesztő

Pro Urbe Győr díj

Pro Urbe Győr díj

„A város szeretete, múltjának ősi történelmi hagyományainak ápolása késztette a szerkesztőket az oldal létrehozásában. Mi győriek, akik itt születtünk, itt éljük le dolgos életünket ebben a városban, naponta látjuk a képek ábrázolta városrészeket. Nap, mint nap elmegyünk előttük, mellettük, de sokszor nem is veszünk tudomást róluk. Csak amikor a képeket nézegetjük, döbbenünk meg, és vesszük észre kincset érő értékeinket, az emberek alkotta régi és új remekműveket, és csodáljuk meg városunk szépségét.”

Ha tetszik a tartalom, támogasd a szerkesztők munkáját