A vagongyár munkásbuszai


1968 szeptember 2-án állt munkába a vagongyár öt darab meggypiros munkásbusza.

Az ország akkori egyik legnagyobb ipari üzeme a Rába Magyar Vagon és Gépgyár saját maga szállította a munkásait saját autóbuszaival. 1968 januárjában rendeltek az IK 180-as típusból 5 db-ot városi kivitelben munkásszállító autóbusznak, melyek szeptember 2-án álltak munkába. A buszok az ablakvonal alatt pirosak voltak széles fekete díszcsíkkal, az ablakvonaltól felfelé pedig vajszínűek. Fényezésük által könnyen megkülönböztethetők voltak az AKÖV járműveitől.

A Kisalföld 1968. 09. 03-i számából:

„Meggypiros buszok, fehér köpenyes pilóták

Még azok is meglepődtek, akik tudtak az eseményről. Gyönyörű hajnali sorakozó!

kettes postától a vasútállomás indulási csarnokáig


Hétfőn reggel öt óra után néhány perccel pompás autóbuszsor húzott a járda mellé a győri kettes postától a vasútállomás indulási csarnokáig. Meggypiros és fekete csík az oldalukon, tetejük vajszínű. Homlokukon a felirat: Magyar Vagon- és Gépgyár, Győr. A buszok hűtőbordázatán az ízléses embléma: Rába — MAN.

A buszok hűtőbordázatán az ízléses embléma: Rába — MAN.

Ontják a vonatok a munkába indulókat. Falják a vadonatúj kocsik az érkező igyekvőket. Négy ajtó van egy-egy buszon: pillanatok alatt felszippantják a vagongyáriakat.

Tegnaptól kezdődően öt ilyen csuklós autóbusszal szállítja dolgozóit a repülőtéri munkahelyekre a győri vagongyár. Ez illik a huszonnyolcezer négyzetméteres csarnokóriáshoz és társaihoz, ez illik a Győrött hat és fél milliárd forintért megvalósuló közúti jármű programhoz!

— Mit keresnek itt ilyenkor az orvosok? — torpannak meg az emberek.
Az „orvosok” összekacsintanak, aztán válaszolnak: — Pilóták vagyunk mi, nem doktorok!

Fehér köpenyes, fehér inges, nyakkendős gépkocsivezetők, a csuklós pilótái. Szívük fölött hímzett jelvény: Rába.

Megtelik az első busz. Öt óra huszonkét perc. A gyáróriás krónikájába kívánkozó pillanat:
méltóságteljesen, csöndes erejét nem fitogtatva kihúz az első busz. Rendszáma: GB 66—67. Vezetője: Bogár Gyula.

— Az első pillantásra beleszerettem a buszba — mondja nem kis boldogsággal. — Remek alkotás! Mi készítjük hozzá a motort, az első és a hátsó futóműveket és a szervokormányt. Az Ikarus-gyár pedig a szép és kényelmes karosszériát.

Ünneprontók is utaznak velünk:
— Micsoda kemény ez az ülés!
— Amikor a MAVAUT vitt bennünket, akkor is állni kellett, meg most is!
Lehurrogják őket a társaik, akik ha pontosan nem is tudják, hogy a vállalatnak hány milliójába kerültek a csuklósok, de érzik: hálával tartoznak érte.

Hiszen ingyen utaznak! A vasútállomástól jóformán a munkapadig.
Tíz-tizenkét percig tart az út. Nem kell szoronkodniuk, egymást túlkiabálniuk, ha beszélni akarnak. Tágas, tiszta az új szerelvény (ha kell, kétszázan is elférnek benne!), és csöndes a motor járása, kellemes a rugózása.

— Harminckét éve dolgozom a gyárban, de ennyi kedvezményt még sose kapott a melós, mint most — mondja a buszból kiszállva Lendvai Mihály művezető.
— Személyzeti jegyünk van a vontra, a buszért sem kell fizetni. . .

Várakozó buszok a Reptéren (RÁBA fotótár / Szabó János)

A Rába-gyár munkásellátási osztályának vezetője tájékoztat:
— Kereken ezer dolgozót visznek a munkahelyükre a vasútállomás, az ipartelepi megálló és a gyár egyes portája elől a buszok. A munkaidő végén visszaszállítják őket oda, ahol felültek rájuk. A csuklósokon kívül még öt, sok embert befogadó gyári autóbusz közlekedik. Szükség van rájuk, mivel az év végéig mintegy ötszáz, a tavasszal pedig újabb ezerkétszáz személlyel gyarapodik a repülőtéren dolgozók száma…
” (Kulcsár László)

Várakozó buszok a Reptéren. Jobb oldalon az egykori repülőtér irányítótornya (RÁBA fotótár / Szabó János)

Tetszett a tartalom?

Támogsd az oldal szerkesztőit havi pár szár forintos összeggel. Ha csak 500 forinttal támogatna bennünket mindenki, aki ezt az üzenetet látja, akkor néhány nap alatt összejönne a szerkesztőség éves költségvetése.

TÁMOGATÁS

kozma.endre

Főszerkesztő // regigyor.hu

A Régi Győr nonprofit kezdeményezésként alakult meg 2010-ben. A oldal szerkesztői szabadidejükben gyűjtik, készítik napi szinten a tartalmakat.

You may also like

Szólj hozzá!

15 − 15 =

Kozma Endre - főszerkesztő

Pro Urbe Győr díj

Pro Urbe Győr díj

„A város szeretete, múltjának ősi történelmi hagyományainak ápolása késztette a szerkesztőket az oldal létrehozásában. Mi győriek, akik itt születtünk, itt éljük le dolgos életünket ebben a városban, naponta látjuk a képek ábrázolta városrészeket. Nap, mint nap elmegyünk előttük, mellettük, de sokszor nem is veszünk tudomást róluk. Csak amikor a képeket nézegetjük, döbbenünk meg, és vesszük észre kincset érő értékeinket, az emberek alkotta régi és új remekműveket, és csodáljuk meg városunk szépségét.”

Ha tetszik a tartalom, támogasd a szerkesztők munkáját