A győri „repülőhidak”
1896. április 4-én adták át a Kálvária utcai és a Mészáros-majori vasúti gyalogos felüljárókat az ún. „repülőhidakat”.
A korabeli sajtó cikkeivel idézzük fel a két repülőhíd történetét.
„Új vasúti gyaloghidak. A város a Kálvária-utczai átjárónál és az elzárt volt mészáros-majori átjárónál áthidalásokat kért és a gyaloghidak tervét MÁV. győri osztálymérnöksége kidolgozta, az igazgatóság költségvetéssel együtt jóváhagyta. Mint értesülünk, a kereskedelmi miniszter engedélye az építkezések kivitelére megérkezett, az osztálymérnökség tehát az épitést a közeli hetekben megkezdeti és mindkét gyaloghíd még az ősz folyamán megnyílik. A két hid épitési költsége mintegy 14000 frt.” (Győri Napló, 1895. 08. 24.)
„— A vasúti felüljárók. A Kálvária-utczánál és a temető mellett még a tavaszkor gyalogközlekedésre szolgáló felüljárók létesítésére utasította a kereskedelmi minister a M. Á. V. -igazgatóságát. Ezek a vasszerkezetű felüljárók a gyárban elkészülvén, a jelzett két helyen most dolgoznak az alapozás közmunkálatain, melyeknek befejezése után hozzáfognak azoknak felállításához. Az új közlekedési eszközöket november hó elején adják át a közhasználatnak.” (Győri Hírlap, 1895. 10. 01.)
„A vasúti felüljárók. A sokat vitatott vasúti felüljárók építéséhez immár hozzákezdtek; az alapok, melyekre a vasrészek jönnek, levannak rakva, s egyáltalán a kőműves munkák legnagyobb része befejezvék s a napokban érkezik meg a vasszerkezet is. Hogy eddig is meg nem érkezett, annak oka a magyar államvasutak gépgyárának nagy elfoglaltságában rejlik, mely elfoglaltság a budapesti vámháztéri vashid épp most való építése által fokozódott. Remélhető azonban, hogy minden elfoglaltság mellett a hídszerkezet már a közeli napokban megérkezik s akkor azonnal hozzákezdenek a gyaloghíd felállításához. A vasszerkezet felállítását a magyar államvasutak győri vezetősége fogja eszközölni s először a Kálvária utca felőli gyalog-felüljáró híd készíttetik el, nagy kényelmére a közönségnek s célszerűsítésére a forgalomnak.” (Győri Közlöny, 1895. 10. 10.)
„— A vasúti felüljárók. A Kálvária úti és mészáros-majori felüljárókhoz a vas-szerkezet a Máv gépgyárából 12 kocsiba rakva megérkezett. Tegnap fogtak hozzá a vasalkatrészek lerakásához s amint ezzel elkészültek, nyomban megkezdik és pedig elsősorban a mészáros majori felüljáró szerkezetének felállítását. A munkálatok mindkét felüljárónál előreláthatólag 4 hét alatt befejeztetnek.” (Győri Hírlap, 1896. 01. 17.)
„— A vasúti felüljárók. A Kálvária- utczánál és a temetőnél a máv. igazgatósága által megrendelt felüljárók vasszerkezetei majdnem teljesen készek s legkésőbb márczius hó végén adják át azokat a használatnak. Hogy ebben késedelem ne legyen, a máv. már most intézett beadványt a tanácshoz és abban a használatba vételre kéri az engedélyt. A tanács a helyszíni szemle megtartása végett az építészeti bizottságot keresi meg.” (Győri Hírlap, 1896. 02. 27.)
„— A vasúti felüljárók. A temető melletti és a Kálvária-utczánál épített vasúti felüljárókra vonatkozó helyszíni szemlét, tegnap tartotta meg a város építészeti bizottsága a használati engedély kiadása czéljából. A beható szemle folyamán a bizottság meggyőződvén, hogy a felüljárók a város által kívánt feltételeknek megfelelően építtették, a használati engedély kiadását fogja javaslatba hozni.” (Győri Hírlap, 1896. 03. 10.)
„— Vasúti felüljárók megnyitása. A máv által a temetővel és a Kálvária-utcza tengelében létesített gyalog felüljárókat szombaton, april hó 4-én reggeli 6 órakor adják át a használatnak s ettől az időtől kezdve megszüntetik, a kálvária-utczánál eddig fenntartott szinbeni átjárást.” (Győri Hírlap, 1896. 04. 02.)
A Kálvári utcai híd 96, a Tihanyi Árpád (Mészáros-majori) úti híd 109 évet „élt” meg.



A MÁV részéről már 1986-ban szóba került a két repülőhíd lebontása, de akkor a városvezetés ezt megakadályozta.
1989. novemberére elkészült a győri személypályaudvar alatt átvezető gyalogos aluljáró, majd 1990. március 19-én lezárták és 1994-ben lebontották a Kálvária utcai rephidat.
2005. márciusában a Nádor-aluljáró építése miatt a Tihany Árpád úti repülőhidat is elérte a végzete.
Hárs Ottó így búcsúzott a hídtól:
A korabeli újságcikkek: Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér digitális könyvtára: https://edok.gyorikonyvtar.hu/