A győri „repülőhidak”


1896. április 4-én adták át a Kálvária utcai és a Mészáros-majori vasúti gyalogos felüljárókat az ún. „repülőhidakat”.

A korabeli sajtó cikkeivel idézzük fel a két repülőhíd történetét.

Új vasúti gyaloghidak. A város a Kálvária-utczai átjárónál és az elzárt volt mészáros-majori átjárónál áthidalásokat kért és a gyaloghidak tervét MÁV. győri osztálymérnöksége kidolgozta, az igazgatóság költségvetéssel együtt jóváhagyta. Mint értesülünk, a kereskedelmi miniszter engedélye az építkezések kivitelére megérkezett, az osztálymérnökség tehát az épitést a közeli hetekben megkezdeti és mindkét gyaloghíd még az ősz folyamán megnyílik. A két hid épitési költsége mintegy 14000 frt.” (Győri Napló, 1895. 08. 24.)

A Belváros szabályozási terve 1900 körül.

A vasúti felüljárók. A Kálvária-utczánál és a temető mellett még a tavaszkor gyalogközlekedésre szolgáló felüljárók létesítésére utasította a kereskedelmi minister a M. Á. V. -igazgatóságát. Ezek a vasszerkezetű felüljárók a gyárban elkészülvén, a jelzett két helyen most dolgoznak az alapozás közmunkálatain, melyeknek befejezése után hozzáfognak azoknak felállításához. Az új közlekedési eszközöket november hó elején adják át a közhasználatnak.” (Győri Hírlap, 1895. 10. 01.)

Várostérkép részlet, kb. 1910.

A vasúti felüljárók. A sokat vitatott vasúti felüljárók építéséhez immár hozzákezdtek; az alapok, melyekre a vasrészek jönnek, levannak rakva, s egyáltalán a kőműves munkák legnagyobb része befejezvék s a napokban érkezik meg a vasszerkezet is. Hogy eddig is meg nem érkezett, annak oka a magyar államvasutak gépgyárának nagy elfoglaltságában rejlik, mely elfoglaltság a budapesti vámháztéri vashid épp most való építése által fokozódott. Remélhető azonban, hogy minden elfoglaltság mellett a hídszerkezet már a közeli napokban megérkezik s akkor azonnal hozzákezdenek a gyaloghíd felállításához. A vasszerkezet felállítását a magyar államvasutak győri vezetősége fogja eszközölni s először a Kálvária utca felőli gyalog-felüljáró híd készíttetik el, nagy kényelmére a közönségnek s célszerűsítésére a forgalomnak.” (Győri Közlöny, 1895. 10. 10.)

A Kálvária utcai repülőhíd látképe a Városháza tornyából. Kb. 1930.

— A vasúti felüljárók. A Kálvária úti és mészáros-majori felüljárókhoz a vas-szerkezet a Máv gépgyárából 12 kocsiba rakva megérkezett. Tegnap fogtak hozzá a vasalkatrészek lerakásához s amint ezzel elkészültek, nyomban megkezdik és pedig elsősorban a mészáros majori felüljáró szerkezetének felállítását. A munkálatok mindkét felüljárónál előreláthatólag 4 hét alatt befejeztetnek.” (Győri Hírlap, 1896. 01. 17.)

A Mészáros-majori (Tihanyi Árpád úti) repülőhíd nádorvárosi lépcsője 1939-ben. (Fotó: Nagy József)

— A vasúti felüljárók. A Kálvária- utczánál és a temetőnél a máv. igazgatósága által megrendelt felüljárók vasszerkezetei majdnem teljesen készek s legkésőbb márczius hó végén adják át azokat a használatnak. Hogy ebben késedelem ne legyen, a máv. már most intézett beadványt a tanácshoz és abban a használatba vételre kéri az engedélyt. A tanács a helyszíni szemle megtartása végett az építészeti bizottságot keresi meg.” (Győri Hírlap, 1896. 02. 27.)

A Kálvári utcai repülőhíd nadorvárosi lépcsője és a fűtúház 1939-ben. (Fotó: Nagy József)

— A vasúti felüljárók. A temető melletti és a Kálvária-utczánál épített vasúti felüljárókra vonatkozó helyszíni szemlét, tegnap tartotta meg a város építészeti bizottsága a használati engedély kiadása czéljából. A beható szemle folyamán a bizottság meggyőződvén, hogy a felüljárók a város által kívánt feltételeknek megfelelően építtették, a használati engedély kiadását fogja javaslatba hozni.” (Győri Hírlap, 1896. 03. 10.)

— Vasúti felüljárók megnyitása. A máv által a temetővel és a Kálvária-utcza tengelében létesített gyalog felüljárókat szombaton, april hó 4-én reggeli 6 órakor adják át a használatnak s ettől az időtől kezdve megszüntetik, a kálvária-utczánál eddig fenntartott szinbeni átjárást.” (Győri Hírlap, 1896. 04. 02.)

A Kálvári utcai híd 96, a Tihanyi Árpád (Mészáros-majori) úti híd 109 évet „élt” meg.

A MÁV részéről már 1986-ban szóba került a két repülőhíd lebontása, de akkor a városvezetés ezt megakadályozta.

Kisalföld, 1986. 04. 14.

1989. novemberére elkészült a győri személypályaudvar alatt átvezető gyalogos aluljáró, majd 1990. március 19-én lezárták és 1994-ben lebontották a Kálvária utcai rephidat.

Kisalföld, 1990. 03. 14.
A Kálvária utcai rephíd bontása.
Kisalföld, 1994. 11. 22.
1997-ben már csak a lépcsőcsonkok álltak. (Kisalföld, 1997. 08. 18.)

2005. márciusában a Nádor-aluljáró építése miatt a Tihany Árpád úti repülőhidat is elérte a végzete.

Kisalföld, 2005. 02. 18.
Kisalföld, 2005. 03. 02.
Kisalföld, 2005. 03. 05.

Hárs Ottó így búcsúzott a hídtól:

Kisalföld, 2005. 03. 14.

A korabeli újságcikkek: Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér digitális könyvtára: https://edok.gyorikonyvtar.hu/

Tetszett a tartalom?

Támogsd az oldal szerkesztőit havi pár szár forintos összeggel. Ha csak 500 forinttal támogatna bennünket mindenki, aki ezt az üzenetet látja, akkor néhány nap alatt összejönne a szerkesztőség éves költségvetése.

TÁMOGATÁS

kozma.endre

Főszerkesztő // regigyor.hu

A Régi Győr nonprofit kezdeményezésként alakult meg 2010-ben. A oldal szerkesztői szabadidejükben gyűjtik, készítik napi szinten a tartalmakat.

You may also like

Szólj hozzá!

1 × 5 =

Kozma Endre - főszerkesztő

Pro Urbe Győr díj

Pro Urbe Győr díj

„A város szeretete, múltjának ősi történelmi hagyományainak ápolása késztette a szerkesztőket az oldal létrehozásában. Mi győriek, akik itt születtünk, itt éljük le dolgos életünket ebben a városban, naponta látjuk a képek ábrázolta városrészeket. Nap, mint nap elmegyünk előttük, mellettük, de sokszor nem is veszünk tudomást róluk. Csak amikor a képeket nézegetjük, döbbenünk meg, és vesszük észre kincset érő értékeinket, az emberek alkotta régi és új remekműveket, és csodáljuk meg városunk szépségét.”

Ha tetszik a tartalom, támogasd a szerkesztők munkáját