Parkoló a Széchenyi téren


Közép-Európa legszebb barokk terén, a győri Széchenyi téren 1989. március 11-én szűnt meg a parkolási lehetőség.

Nemes egyszerűséggel, de némi kis túlzással Közép-Európa egyik legszebb barokk terének szokták aposztrofálni a győri Széchenyi teret, amely évszázadok során sokféle funkciót töltött be a város életében. Volt pactér, gyűléstér, stb. és 1989. március 11-ig gépjármű-parkolóként funkcionált.

Az első időkben még autóbuszok és tehergépkocsik is parkolhattak a téren. A fotó 1970-ben készült

A környezetvédők, a városvédők, a történelmi értékekért aggódó polgárok tulajdonképpen azóta kérdezik, mióta létesült: biztos, hogy „helye van ” a győri Széchenyi téren, a Belváros szívében a gépkocsiparkolónak?

A Kisalföld napilap, 1989. január 21-i számából:

„Mi lesz a győri Széchenyi térrel?

Tanácsülésen döntenek a parkolóról

Sok változás történt, jó ütemben halad a történelmi városmag felújítása, valóban szembetűnő a szépülés, hangulatos, kellemes séták tehetők. Csakhát a forgalom, a zaj, a benzinfüst . . . Növelni kellene a belvárosban a gyalogos zónákat, hangzik el mind gyakrabban.

A Széchenyi tér a Jedlik Ányos utca felől 1970-ben

Komoly változtatásra nyílik lehetőség: a városi tanács illetékes szakigazgatási szerve a döntés előtt a tanácstagok véleményét kéri a következő tanácsülésen, maradjon-e, vagy szűnjön meg a Széchenyi téren a gépkocsiparkolás, kitiltsák-e a tér környékéről az autós forgalmat? A tanácstagok, „jogosítványuk” szerint előzetesen nyilván kérik választóik véleményét, s aszerint tesznek javaslatot.

A Széchenyi tér a Liszt Ferenc utca felől 1970-ben

A döntés csak látszólag könnyű. A környezeti érdekek egyértelműek. Van viszont egy másik oldalis: mi lesz a térről kitiltott autókkal? A Széchenyi téren 140 gépkocsinak van helye, naponta ezer-ezerkétszáz autó parkol ott hosszabb-rövidebb ideig. Találnak-e más helyet?

A Széchenyi tér aRákóczi Ferenc utca felől 1970-ben

Nos, növelni lehet a parkolók számát például a Petőfi-híd újvárosi hídfőjénél és a Vas Gereben utcánál. (150 parkolóállás kialakítása öt és fél millió forintba kerülne.) Létesíthető még kétszázötven fizető parkolóállás, az első ütemben száz parkolóórát kellene beszerezni kb. 1,8 millió forintért. Ezen kívül, aki nagyon akar, találhat helyet — csak persze nem a Belváros kellős közepén. Sétálni kell, netán autóbuszra szállni . . .

A Széchenyi tér a Jedlik Ányos utca felől 1970-ben

Egyébként ugyanezen a tanácsülésen hagyják jóvá a város idei költségvetését — tehát még számolni lehet a parkolók építésével, vagy például azzal, hogy a Széchenyi tér megérdemelne — a növekvő idegenforgalomban a város tekintélye miatt is — egy rendesebb burkolatot.

Telt ház a Széchenyi téri parkolóban (Fotó: Erdélyi Péter)

Még valami, ami arra az esetre vonatkozik, ha a térről kiűzetnek a gépkocsik. Helyükön lehetne rendezni az ünnepi és alkalmi vásárokat, kiállításokat, s így a Lenin út és néhány más utca megszabadulna az ilyen-olyan sátraktól. Tanácsrendelet készül, mely szerint csak azok a vásározók kaphatnak helyfoglalási engedélyt, akik esztétikus sátorral jönnek a városba. Tehát maradjon vagy megszűnjön a parkoló? Elvi vagy a pillanatnyi helyzettől függő anyagi kérdés? A döntés, bármi legyen, nem rövid távra szól . . . „

Több alkalommal a Volán Rally versenyek kiindulópontja volt a győri Széchenyi tér.

Volán-rally 1979 (Fotó: Meződy Ö. István)

A Kisalföld, 1989. március 10-i számából:

” A Széchenyi téren megszűnik a parkolás

A Győrött működő Reflex Környezetvédelmi Egyesület az élére állt a járművek kitiltásáért szót emelőknek. A városi tanács testülete aztán a pro és kontra érvek mérlegelése után nemrég döntést hozott. Ennek értelmében holnaptól felszámolják a parkolási lehetőséget a gyönyörű műemlék környezetben, és oda behajtani is csak külön engedéllyel lesz mód.

A Széchenyi tér a ’80-as évek elején (Fotó: Erdélyi Péter)

Mint a városi tanács közlekedési csoportjánál elmondták, szombaton 13 órakor megkezdik a lánckorlátok elbontását — egyébként nem dobják el, az adyvárosi Thüringia étterem melletti zöldterületet kerítik be vele, ne lehessen oda járművel ráhajtani. Tizenöt órától kitakarják az új jelzőtáblákat, s ettől a pillanattól megváltozik a környék közlekedési rendje.

A Liszt Ferenc utca felől megszűnik a behajtási lehetőség, csak a kerékpárosoknak lesz erre módjuk az úttestre kihelyezett beton virágtartók között. A Czuczor Gergely utcán csak a Kisfaludy utcáig lehet közlekedni. Innentől a tér felé csak a kerékpárosok és a külön engedéllyel rendelkezők haladhatnak tovább. A külön engedélyhez az áruszállítók juthatnak hozzá — reggel hattól délelőtt tizenegyig ható érvénnyel —, valamint a téren és közvetlen környékén lakok hajthatnak be reggel hat és este tíz óra között. Ám a tiltott területen ők sem parkolhatnak, csak a hozni vagy vinni kívánt holmik be- és kirakodásának idejéig maradhatnak.

A Széchenyi tér a ’80-as évek elején (Fotó: Erdélyi Péter)

A térről egy helyen és egyirányú közlekedéssel a Rákóczi utca felé lehet majd kijutni. Még megjegyzendő, hogy az első negyedévre kiadott parkoló bérletek március 31-ig érvényben maradnak — amivel a magunk részéről nem értünk egyet, hiszen kissé belezavar a teljes „jármű mentesítésbe” . . .

A Széchenyi téren 140 fizető parkolóhely szűnik meg a holnapi naptól. Hol lehet majd ezentúl parkolni a belvárosban? Nos, mivel új lehetőségek nem igen nyílnak, a meglévő helyek nagyobb mobilitását szorgalmazzák a forgalomszervezők úgy, hogy több lesz a fizetővé átminősített várakozási hely. Így ezentúl pénzért lehet parkolni az I-es Postahivatal előtt, a színház melletti déli parkolóban, a Bajcsy-Zsilinszky útnak az Aradi vértanúk útja és a Jókai utca közötti szakaszán. Ezentúl fizető parkoló lesz — magának az áruháznak a tulajdonában — az Arrabona udvarán az általuk kiépített parkoló is.

Nem fizető helyek bővítésére a Petőfi tér és a Rába közötti térségben 45—50 gépkocsi számára készülnek a tervek. Más, belátható időn belüli fejlesztésre egyelőre nincs kilátás Győrben. Hozzá kell szoknunk, hogy mint számos nagyvárosban, a belső területeken gyalog közlekedjünk. Ami különben egészséges. . . „

A járművek kitiltása után azonnal hozzáfogtak az útburkolat javításának.

Kisalföld, 1988. 03.14.

Néhány gépkocsivezetőt továbbra is csábított tér, s a lezárás ellenére továbbra is ott parkoltak le.

Kisalföld, 1989. 08. 21.

Címkék:

Tetszett a tartalom?

Támogsd az oldal szerkesztőit havi pár szár forintos összeggel. Ha csak 500 forinttal támogatna bennünket mindenki, aki ezt az üzenetet látja, akkor néhány nap alatt összejönne a szerkesztőség éves költségvetése.

TÁMOGATÁS

kozma.endre

Főszerkesztő // regigyor.hu

A Régi Győr nonprofit kezdeményezésként alakult meg 2010-ben. A oldal szerkesztői szabadidejükben gyűjtik, készítik napi szinten a tartalmakat.

You may also like

Szólj hozzá!

1 × kettő =

Kozma Endre - főszerkesztő

Pro Urbe Győr díj

Pro Urbe Győr díj

„A város szeretete, múltjának ősi történelmi hagyományainak ápolása késztette a szerkesztőket az oldal létrehozásában. Mi győriek, akik itt születtünk, itt éljük le dolgos életünket ebben a városban, naponta látjuk a képek ábrázolta városrészeket. Nap, mint nap elmegyünk előttük, mellettük, de sokszor nem is veszünk tudomást róluk. Csak amikor a képeket nézegetjük, döbbenünk meg, és vesszük észre kincset érő értékeinket, az emberek alkotta régi és új remekműveket, és csodáljuk meg városunk szépségét.”

Ha tetszik a tartalom, támogasd a szerkesztők munkáját