A Bisinger sétány


A Bisinger sétány a Belváros déli szélén, a Baross hídtól keletre a Gárdonyi Géza utcáig terjed.

A sétány egykori elnevezései:

Bisinger sétány Dimitrov sétány — Bisinger sétány

A Bisinger sétány (Képeslap 1910 körül)


Története:

1860 táján még alig akadt rajta néhány épület. E helyen tartották az állatvásárokat.

A mai Baross hídtól a Teleki útig terjedő részén volt a lóvásártér, míg innen keletre  a Lukács Sándor utcáig terjedő szakaszon próbálták ki a vásárosok a megvételre kínált lovakat. (Lópróbáló tér.) Ettől keletre volt a marhavásártér.

A Vásártér rendezési helyszínrajzán jól kivehetőek a fent említett részek:

A Fehérvári utca = Baross út, Duna utca = Czuczor G. utca, a gabona piac helyén ma a Városháza áll.

A Vásártér rendezési helyszínrajza , kb 1890 (Győr Város levéltára / Műszaki Levéltár)

Az utolsó állatvásárt 1908. március 13-án tartották itt.  Az állatvásártér kihelyezése után az egész területet parkosították és az így kialakult teret, az előtte elvonuló házsorral együtt 1908-ban Bisinger József (1780—1843) győri polgárról nevezték el.

A déli oldalán húzódó házsorok között volt az egykori Apolló Mulató / mozgó majd a Vörös Csillag mozi és a Győrvárosi Diákotthon, a mai Deák Ferenc Közgazdasági Szakgimnázium.

Az Apolló mulató (Képeslap, postabélyegzés 1911)
A Győrvárosi Diákotthon (Képeslap)

Az alábbi képeslaphoz egy kis magyarázó szöveg:

„Székely Mihály (Szrnka Mihály) (Szarvas, 1885. január 11. – Budapest, 1959. április 3.) magyar gépészmérnök, repülőgép szerkesztő, pilóta.
Szakmai munkájának elismeréseként 1911-ben Franciaországba küldték a repülés tanulmányozására. Bécsújhelyen állami ösztöndíjjal hivatalos repülőgép vezetői vizsgát tett. Berepülő pilótának és repülőgép tervezőnek szerződtették. Itt rendezett nemzetközi versenyen 1090 méteres rekordmagasságba emelkedett 1911. július 19-én a Bécsújhely-Győr-Esztergom-Budapest útvonalon az első távrepülést hajtotta végre. A közbenső állomásokon üzemanyag felvétel miatt le kellett szállnia. 1911-ben az első pilóta, aki a fővárosból vidékre napilapot szállított.” (Wikipedia)

Székely Mihály repülőjével a Bisinger park felett (Képeslap, 1911)

A Bisinger sétány északi részét a város egyik legforgalmasabb útvonala, a Szent István út képezi.

Régi képeslapok a Bisinger sétányról.

A Bisinger sétány (Képeslap, postabélyegzés 1917)
A Bisinger sétány (Képeslap, postabélyegzés 1911)
A Bisinger sétány (Képeslap)
Látkép a Bisinger sétánnyal (Képeslap 1920 körül)
A Bisinger sétány nyugati vége a Vashonvéddal és a Taxi-állomással 1931-ben

1934-ben a Vashonvéd helyére került az Országzászló.

A Bisinger sétány az Országzászlóval (Képeslap)


A
sétányt Georgi Dimitrovról 1949-ben nevezte el a város közgyűlése. Georgi Dimitrov (1882—1949) Bulgária felszabadításától a Bolgár Kommunista Párt és a kormány vezetője volt.

1990-ben visszakapta eredeti nevét.

Felhasznált irodalom: Arrabona – Múzeumi közlemények 9. (Győr, 1967) Tomaj F.: Győr utcái és terei

Tetszett a tartalom?

Támogsd az oldal szerkesztőit havi pár szár forintos összeggel. Ha csak 500 forinttal támogatna bennünket mindenki, aki ezt az üzenetet látja, akkor néhány nap alatt összejönne a szerkesztőség éves költségvetése.

TÁMOGATÁS

kozma.endre

Főszerkesztő // regigyor.hu

A Régi Győr nonprofit kezdeményezésként alakult meg 2010-ben. A oldal szerkesztői szabadidejükben gyűjtik, készítik napi szinten a tartalmakat.

You may also like

1 hozzászólás

  • Füttyné
    2019-03-15 at 10:59

    Köszönöm!!!!!!!!!

Szólj hozzá!

három + tíz =

Kozma Endre - főszerkesztő

Pro Urbe Győr díj

Pro Urbe Győr díj

„A város szeretete, múltjának ősi történelmi hagyományainak ápolása késztette a szerkesztőket az oldal létrehozásában. Mi győriek, akik itt születtünk, itt éljük le dolgos életünket ebben a városban, naponta látjuk a képek ábrázolta városrészeket. Nap, mint nap elmegyünk előttük, mellettük, de sokszor nem is veszünk tudomást róluk. Csak amikor a képeket nézegetjük, döbbenünk meg, és vesszük észre kincset érő értékeinket, az emberek alkotta régi és új remekműveket, és csodáljuk meg városunk szépségét.”

Ha tetszik a tartalom, támogasd a szerkesztők munkáját