RÁBA 106 dömper bemutatása 1962-ben
1962. október 10-én tartották meg a Wilhelm Pieck (Rába Magyar) Vagon- és Gépgyárban a Rába 106 típusú dömperek bemutatóját.
„Dömpert gyártanak a Wilhelm Pieck-gyárban
A vasúti motorkocsikon kívül új gyártmány lesz a gyárban a dömper, melynek bevezetésére már megkezdték az előkészületeket. A Vöröscsillag Traktorgyárban készült három kísérleti példány tapasztalatai alapján a Wilhelm Pieck gyárban most a technológiai követelményeknek megfelelően átdolgozzák a rajzokat. A gépgyáregység csarnokai és a Hajtóműgyártól átvett helyiségek alkalmasak a dömper gyártására és szerelésére. Már készülnek a tervek a gyártás megszervezésére.
A dömperhez szükséges nagyteljesítményű motorokat Csepelről szállítják.
Nagy részt vállal a munkából a Győri Szerszámgépgyár is, ahol az első és hátsó futóművek készülnek. A Wilhelm Pieck-gyár 1962. évi tervében 25 dömperből álló nullsorozat szerepel. A sorozatgyártás 1963-ban kezdődik.” (Kisalföld, 1961. 09. 06.)




„Próbára kész dömperek a Wilhelm Pieck Vagongyárban
Hat köbméter űrtartalmú, tíztonnás dömpert eddig nem gyártották Közép-Európában.
A Vöröscsillag Traktorgyárban a múlt években készített három mintapéldány kiprólálása után a győri Wilhelm Pieck Vagon- és Gépgyárat bízták meg a sorozatgyártással.
A gép-gyáregység dolgozói már összeszerelték az első példányokat, amelyekhez a motort a Csepel Autógyár, a futóművet a Győri Szerszámgépgyár szállította. Ezen a héten öt dömpert bocsátanak terhelési és terep próbára.
Az újfajta dömper Dieselmotorja 120 lóerős. Előnye nemcsak kétszeres teherbíróképességében, hanem abban is megnyilvánul, hogy négykerékmeghajtása révén a legrosszabb terepen is üzemképes. A zárt fülkében helyet foglaló vezető munkáját szervó kormány könnyíti meg, magát az erőkilejtést igénylő kormányzást hidraulikus szerkezet látja el.
Az év végéig leszállítandó első huszonöt dömperből ötöt a MOGÜRT külföldi bemutatásra tart fenn, húszat pedig az Építésügyi Minisztérium vesz át. A jövő évtől erős ütemben emelkedik a tíztonnás dömper sorozat gyártása a Wilhelm Pieck gyárban.” (Kisalföld, 1962. 09. 12.)



Filmhíradó részlet a bemutatóról:
https://filmhiradokonline.hu/watch.php?id=16851
A sorozatgyártás átalakított fülkével indult meg.
1962 és 1965 között összesen 175 darab készült, mivel elég sok hibája volt, a Járműfejlesztési Intézet áttervezte, és 1966-tól a Gödöllői Gépgyárban „Gödöllő 116” néven gyártották tovább.
„A „Gödöllő-116″ elnevezésű dömper billentési rendszerében, erőátviteli és futóműszerkezetében, valamint felépítményében véghezvitt változtatásokkal — bár alapvető elrendezésében a korábbihoz hasonló — mégis új, korszerűbb típust állítottak elő.” (Autó-Motor, 1966. 10. 21.)