RÁBA 106 dömper bemutatása 1962-ben


1962. október 10-én tartották meg a Wilhelm Pieck (Rába Magyar) Vagon- és Gépgyárban a Rába 106 típusú dömperek bemutatóját.

„Dömpert gyártanak a Wilhelm Pieck-gyárban

A vasúti motorkocsikon kívül új gyártmány lesz a gyárban a dömper, melynek bevezetésére már megkezdték az előkészületeket. A Vöröscsillag Traktorgyárban készült három kísérleti példány tapasztalatai alapján a Wilhelm Pieck gyárban most a technológiai követelményeknek megfelelően átdolgozzák a rajzokat. A gépgyáregység csarnokai és a Hajtóműgyártól átvett helyiségek alkalmasak a dömper gyártására és szerelésére. Már készülnek a tervek a gyártás megszervezésére.

A dömperhez szükséges nagyteljesítményű motorokat Csepelről szállítják.
Nagy részt vállal a munkából a Győri Szerszámgépgyár is, ahol az első és hátsó futóművek készülnek. A Wilhelm Pieck-gyár 1962. évi tervében 25 dömperből álló nullsorozat szerepel. A sorozatgyártás 1963-ban kezdődik.”
(Kisalföld, 1961. 09. 06.)

„Próbára kész dömperek a Wilhelm Pieck Vagongyárban

Hat köbméter űrtartalmú, tíztonnás dömpert eddig nem gyártották Közép-Európában.
A Vöröscsillag Traktorgyárban a múlt években készített három mintapéldány kiprólálása után a győri Wilhelm Pieck Vagon- és Gépgyárat bízták meg a sorozatgyártással.

A gép-gyáregység dolgozói már összeszerelték az első példányokat, amelyekhez a motort a Csepel Autógyár, a futóművet a Győri Szerszámgépgyár szállította. Ezen a héten öt dömpert bocsátanak terhelési és terep próbára.

Az újfajta dömper Dieselmotorja 120 lóerős. Előnye nemcsak kétszeres teherbíróképességében, hanem abban is megnyilvánul, hogy négykerékmeghajtása révén a legrosszabb terepen is üzemképes. A zárt fülkében helyet foglaló vezető munkáját szervó kormány könnyíti meg, magát az erőkilejtést igénylő kormányzást hidraulikus szerkezet látja el.

Az év végéig leszállítandó első huszonöt dömperből ötöt a MOGÜRT külföldi bemutatásra tart fenn, húszat pedig az Építésügyi Minisztérium vesz át. A jövő évtől erős ütemben emelkedik a tíztonnás dömper sorozat gyártása a Wilhelm Pieck gyárban.” (Kisalföld, 1962. 09. 12.)

RÁBA 106 dömper a Szent István (Tanácsköztársaság) úton 1962-ben. (forrás: Rába fotótár / Szabó János)
Bemutató a sashegyi kavicsbányában. (Kisalföld, 1962. 10. 11.)
RÁBA 106 dömperek az Autó-Motor újság 1962. 10. 21-i számának címlapján.
Autó-Motor, 1962. 11. 06.
Műszaki Élet, 1962. 11. 08.

Filmhíradó részlet a bemutatóról:

https://filmhiradokonline.hu/watch.php?id=16851

A sorozatgyártás átalakított fülkével indult meg.

A RÁBA 106 sorozatgyártása. (forrás: Rába fotótár / Szabó János)

1962 és 1965 között összesen 175 darab készült, mivel elég sok hibája volt, a Járműfejlesztési Intézet áttervezte, és 1966-tól a Gödöllői Gépgyárban „Gödöllő 116” néven gyártották tovább.

„A „Gödöllő-116″ elnevezésű dömper billentési rendszerében, erőátviteli és futóműszerkezetében, valamint felépítményében véghezvitt változtatásokkal — bár alapvető elrendezésében a korábbihoz hasonló — mégis új, korszerűbb típust állítottak elő.” (Autó-Motor, 1966. 10. 21.)

Címkék:

Tetszett a tartalom?

Támogsd az oldal szerkesztőit havi pár szár forintos összeggel. Ha csak 500 forinttal támogatna bennünket mindenki, aki ezt az üzenetet látja, akkor néhány nap alatt összejönne a szerkesztőség éves költségvetése.

TÁMOGATÁS

kozma.endre

Főszerkesztő // regigyor.hu

A Régi Győr nonprofit kezdeményezésként alakult meg 2010-ben. A oldal szerkesztői szabadidejükben gyűjtik, készítik napi szinten a tartalmakat.

You may also like

Szólj hozzá!

7 − négy =

Kozma Endre - főszerkesztő

Pro Urbe Győr díj

Pro Urbe Győr díj

„A város szeretete, múltjának ősi történelmi hagyományainak ápolása késztette a szerkesztőket az oldal létrehozásában. Mi győriek, akik itt születtünk, itt éljük le dolgos életünket ebben a városban, naponta látjuk a képek ábrázolta városrészeket. Nap, mint nap elmegyünk előttük, mellettük, de sokszor nem is veszünk tudomást róluk. Csak amikor a képeket nézegetjük, döbbenünk meg, és vesszük észre kincset érő értékeinket, az emberek alkotta régi és új remekműveket, és csodáljuk meg városunk szépségét.”

Ha tetszik a tartalom, támogasd a szerkesztők munkáját