A Széchenyi híd építése


1979 november 3-án adták át a forgalomnak a Mosoni-Dunán átívelő Széchenyi István hidat.

Egy 1970 december végén megjelent újságcikk így adott hírt a hídról: ,.A napokban jóváhagyták egy új Duna-híd és a 14. számú főközekedési út meghosszabbításának 140 milliós programját. A 14-es út Révfaluból vezet ki a csehszlovák határra. A jelenlegi vízügyi telep mögötti részen korszerű csomópontot képeznek ki. A Szigetköz felől érkező forgalom találkozik itt a Csehszlovákia felől érkezővel és egy új Duna-hídon keresztül áramlik be a városba. Ez a híd a kétoldali felüljáróval 575 méter hosszú, négy nyomsávos lesz. A meghoszszabbpdott 14-es út vége a Magyar Vagon- és Gépgyár közelében kialakított csomópont lesz.”

Előzmények
A révfalui híd 1928. július 17-ei felavatása előtt röviddel, miután elvégezték a híd terhelési próbáit, a gyalogosforgalom előtt megnyitották a hidat. Ezután megkezdték a 23 évvel korábban épült fa gyaloghíd elbontását. A fahidat az 1914-es tervek szerint a Vagongyárral szemben akarták felállítani, hogy ily módon tovább szolgálja a gyalogosforgalmat — ezúttal Révfalu és Gyárváros között. Azonban a fahíd erre az időre már annyira tönkrement, hogy a megelőző esztendőkben a sorozatos javítások ellenére életveszélyessé vált rajta a közlekedés, így közlekedési célokra oda áthelyezni nem lehetett.
Tehát az újabb Mosoni-Duna-híd létesítésének gondolata régóta megvolt.

Győr 1912-es várostérképén is jelölik már a hidat.

Létezik olyan 1928-ban kiadott hivatalos használatú várostérkép, amelyen a majdan megvalósítandó híd helye és a hozzá vezető utak nyomvonala már megjelenik. Érdekes volt, hogy a megépült híd és utak tervezői szinte azonos helyen javasolták az elhelyezést, noha feltehetően az említett elképzelést nem ismerték. Volt olyan elképzelés is, hogy az új híd keletebbre az Ipar-utca folytatásaként került volna megépítésre kimondottan Győr észak—déli átmenő forgalmának tehermentesítésére, összhangban a medvei Duna-híd és az Ipar úti felüljáró építésével. Ez a megoldás sem város érdekeit, sem a Kossuth-híd tehermentesítését nem szolgálta volna. (Akkor épült a főiskola is)
Az új Mosoni Duna-híd a régitől mintegy 600 m-re keletre fekszik, a Belváros keleti szélén és Révfalu közepe táján.”
(Győr-Moson-Sopron megyei hidak története – 1993.)

„Az ország első olyan hídja épül Győrnél a Mosoni-Dunán, amelyet a helyszínen gyártott betonelemekből építenek. A feljáróhidak elemeinek elkészítésére előregyártó üzemet építettek. A módszert először alkalmazzák hídépítésnél hazánkban.” (Kisalföld, 1976. 08. 01.)

A feljáróhidak elemeinek elkészítésére előregyártó üzemet építettek (Lechner fotótár – UVA/108287-108334/108332)

A Kisalföld napilap rendszeresen beszámolt a Széchenyi híd építéséről.

Kisalföld, 1977. 05. 06.
Kisalföld, 1978. 08. 17.
Kisalföld 1979. 10. 13.
Az épülő híd egy toronydaruból fotózva

Képgaléria az épülő hídról a Lechner fotótár képanyagából.

Tetszett a tartalom?

Támogsd az oldal szerkesztőit havi pár szár forintos összeggel. Ha csak 500 forinttal támogatna bennünket mindenki, aki ezt az üzenetet látja, akkor néhány nap alatt összejönne a szerkesztőség éves költségvetése.

TÁMOGATÁS

kozma.endre

Főszerkesztő // regigyor.hu

A Régi Győr nonprofit kezdeményezésként alakult meg 2010-ben. A oldal szerkesztői szabadidejükben gyűjtik, készítik napi szinten a tartalmakat.

You may also like

Szólj hozzá!

18 + tizenhárom =

Kozma Endre - főszerkesztő

Pro Urbe Győr díj

Pro Urbe Győr díj

„A város szeretete, múltjának ősi történelmi hagyományainak ápolása késztette a szerkesztőket az oldal létrehozásában. Mi győriek, akik itt születtünk, itt éljük le dolgos életünket ebben a városban, naponta látjuk a képek ábrázolta városrészeket. Nap, mint nap elmegyünk előttük, mellettük, de sokszor nem is veszünk tudomást róluk. Csak amikor a képeket nézegetjük, döbbenünk meg, és vesszük észre kincset érő értékeinket, az emberek alkotta régi és új remekműveket, és csodáljuk meg városunk szépségét.”

Ha tetszik a tartalom, támogasd a szerkesztők munkáját