Farkas Béla a világhírű hegedűkészítő mester


1903 április 10-én született Farkas Béla, akit a hegedűkészitők 1957-es liége-i világversenyén „magyar Stradivárius” címmel illettek.

Farkas Béla (Nagyigmánd, 1903. 04. 10. – Győr, 1970. 08. 14.) hegedűkészítő mester. Hétéves volt, amikor a család Győrbe költözött. Korán munkába állt, kitanulta a tetőfedést. A hegedűkészítő-mesterséget is elsajátította, majd Olaszországban és Németországban képezte magát. Kölcsönből nyitott műhelyt Győrben a Kossuth Lajos u. 94. sz. alatti udvarban. Kaposvárra költözött, egy ottani kiállításon aranykoszorús emlékéremmel jutalmazták munkáját. Az 1920-as évek közepén visszatért Győrbe. A berlini világkiállításon harmadik helyezést ért el. A brüsszeli világkiállításra egy vonósnégyest készített, e munkájáért második helyezést kapott. Ezután megrendelést kapott Yehudi Menuhintól és Zathureczky Ede hegedűművészektől, e hegedűkbe a megrendelők arcképét is belefaragta. Hangszereinek jellemzője az aprólékos szép famunka, a jellegzetes Farkas-féle fedlap és hátlap, a finoman kiugró perem kialakítása. Másik sajátossága a felhasított végű (szárnyas) gerenda, mellyel dúsabb és nagyobb hanghatást, valamint a húrok közötti kiegyenlítettebb hangzást lehetett elérni. Különleges volt a hangszerek színe is, amely a nemes sárga színek vöröses árnyalatainak színskáláján mozgott.” (forrás: https://www.gyorikonyvtar.hu/internetes-szolgaltatasok/adatbazisaink/megyei-evfordulonaptar?mit=e8)

„Az aranykezű hegedűkészítő” (Kisalföld, 1957-01-20.)
Kisalföld, 1957-05-26.
„Farkas Béla győri hangszerkészítő mester hegedűket készít a vonósnégyes hangszerek Liege-i nemzetközi versenyének döntőjére. A versenyt huszonnégy évenként rendezik meg azt bizonyítandó, hogy nem a hangszer régisége, hanem elkészítésének tökéletes technikája adja a hangszer értékét. 1957. 09. 12.” (Fotó: Lónyai Mária)
„Farkas Béla aranykoszorús hegedűkészítő egy mesterhegedű oldalát faragja. A mester hangszerei már a világ minden tájára eljutottak, jelenleg a világhírű hegedűművész, az amerikai Yehudi Menuhin számára készít egy hegedűt. 1963. 02. 19.” (Fotó: Ribó János)

Halálakor így emlékezett meg róla Csiszka Antal a Kisalföld újságírója:

„Csendben elment egy magyar Stradivárius

Szerdán délután negyed négykor a győrújvárosi temetőben helyezték örök nyugalomra Farkas Bélát, a koszorús hegedűkészítő mestert. A holttestét őrző koporsót az általa készített hegedűk hangjai mellett bocsátották a mélybe. Temetése feltűnés nélküli, csendes volt, mint leélt 67 éve…

Édesapja hegedűművésznek szánta az ügyes kezű fiúcskát, de a szarajevói pisztolylövés a Farkas család életébe is belecsattant. Az apára az Osztrák—Magyar Monarchia közös hadserege tartott számot, és a kis Béla egyszeriben a tetőfedő szakmában találta magát. Hegedűjének árából néhányszor jóllakott a népes család. A tetőfedőinas az ágyúgyárban dolgozó orosz hadifoglyoktól aztán eltanulta, hogyan faragnak ládadeszkából nótafát. S mivel nagyon fájt a szíve a muzsika után, ő is megpróbálta.
„Egy istenáldotta tehetség munkája” — mondta a neves győri hegedűkészítő, Metzker József, amikor az időközben hazatért Farkas papa kíváncsiságból megmutatta neki fia „tákolmányát”. Többé hiába várták a hódfarkú cserepek a fekete, égőszemű fiút…

Három évig Győrben, a Metzker-műhelyben, majd Budapesten, a híres Bárány Dezsőnél leste Farkas Béla, hogy miként vallatják a habos jávort, hogyan találni rá a néma fa legőszintébb hangjára. Aztán városon ként egy-egy új fortély, Bécs, Berlin, Hága, Torino, Milánó, Lyon, s a mesterség csínja-bínja művészetté teljesedett.

Huszonhárom éves korában megtelepedett szeretett Újvárosában, és besorolt abba a körbe, amely Schima Bandival az élen Győr kisiparosainak országos hírnevet szerzett. Lelóczki Jenő cukrász, Tolnay Imre mérlegkészítő, Pavek József szíjgyártó, Dominek István cipész, a hentes Halbritter-fivérek, és Farkas Béla a harmincas évek országos mesterkoszorús versenyein háromszor nyerték el a vándorkoszorút, amely a legeredményesebb magyar várost illette.

Farkas Béla nem gyűjtött vagyont. Akkor dolgozott, amikor az alkotó kedve munkára igazította az ujjait. Ha elkészült egy mestermű, átszólt a szomszédos Borsos órás- és vésnökmesterhez, aki azonnal bezárta a boltot, és jött sietve, „megmuzsikálta” az új hangszert. Sűrűn járt a kis műhelyben az órásmester fia, ifjú Borsos Miklós, a szobrász is, aki kedvtelve intonált a különlegesen szépen szóló hegedűkön.

A fél évszázados alkotó életből kétszáz-egynéhány ,,Hazám dicsőségére készítette Farkas Béla”
jelzésű vonós hangszerre tellett. Zathurechky Ede, Kovács Dénes, Lakatos Sándor játszott és játszik a hangversenydobogókon a hegedűkészitők 1957-es liége-i világversenyén „magyar Stradiváriusnak” keresztelt győri mester hegedűin.

A Kossuth utca 94. sz. ház 1960 körül.

Csendben élt, és csendben ment el közülünk. A Kossuth utca 94. számú házban készült az első hegedű, s a hiányzó pengők helyett azzal fizetett egy révfalui fogásznak édesanyja műfogsoráért.
Ebben a házban készült el az utolsó is, tavaly októberben, amelyet több mint tízezer forintért vásárolt meg egy amerikai állampolgár.
Elárvult egy törzshely a Körte kocsmában, egy satupadot nem használnak többé. Az újvárosi temető rejti magába egy nagyszerű mesterség sajátos titkait.”
(Kisalföld, 1970. 08. 22.)

Farkas Béla egyik hegedűje 1944-ből. (forrás: https://hu.museum-digital.org/object/87470)
Címkék:

Tetszett a tartalom?

Támogsd az oldal szerkesztőit havi pár szár forintos összeggel. Ha csak 500 forinttal támogatna bennünket mindenki, aki ezt az üzenetet látja, akkor néhány nap alatt összejönne a szerkesztőség éves költségvetése.

TÁMOGATÁS

kozma.endre

Főszerkesztő // regigyor.hu

A Régi Győr nonprofit kezdeményezésként alakult meg 2010-ben. A oldal szerkesztői szabadidejükben gyűjtik, készítik napi szinten a tartalmakat.

You may also like

Szólj hozzá!

tizennyolc − 2 =

Kozma Endre - főszerkesztő

Pro Urbe Győr díj

Pro Urbe Győr díj

„A város szeretete, múltjának ősi történelmi hagyományainak ápolása késztette a szerkesztőket az oldal létrehozásában. Mi győriek, akik itt születtünk, itt éljük le dolgos életünket ebben a városban, naponta látjuk a képek ábrázolta városrészeket. Nap, mint nap elmegyünk előttük, mellettük, de sokszor nem is veszünk tudomást róluk. Csak amikor a képeket nézegetjük, döbbenünk meg, és vesszük észre kincset érő értékeinket, az emberek alkotta régi és új remekműveket, és csodáljuk meg városunk szépségét.”

Ha tetszik a tartalom, támogasd a szerkesztők munkáját