A Székesegyház főoltárképének restaurálása 1937-ben
A főoltárkép eredeti szépségét Medvey Lajos győri bencés gimnáziumi rajztanár, képrestaurátor állította vissza 1937-ben.
A Mária mennybemenetelének gyönyörű képét eredetileg az esztergomi bazilika részére festette 1743 körül Franz Anton Maulbertsch (vagy Maulpertsch) (Langenargen, 1724 – Bécs, 1796. augusztus 8.), osztrák festő, de megállapították, hogy az ottani méretekhez viszonyítva ez a kép kicsi. Így azután a győri Székésegyház főoltára felett helyezték el.
Az idők során a 6 méter magas oltárkép nagyon rossz állapotba került. 1937-ben Breyer István (Bp., 1880. aug. 4.-Győr, 1940. szept. 28.): megyéspüspök Medvey Lajos győri bencés gimnáziumi rajztanár, képrestaurátort bízta meg a helyreállítással.
„— A székesegyházi főoltár képét is restaurálják. A székesegyház olajfestésű oltárképét szintén Maulbertseh festette, akinek a keze alól a gyönyörű freskók is származnak. A hatalmas olajképet most Medvey Lajos festő, rajztanár restaurálja. A Kat. Kör választmányi ülésén felhívták a közönség figyelmét arra, hogy a képet a Székesegyház kórusán szombaton délelőtt fél 9—9-ig vagy délben 12—fél 1-ig meglehet tekinteni, amikor a művész a milliót érő kép restaurálásáról szívesen nyújt felvilágosítást.” (Győri Nemzeti Hírlap, 1937. 06. 19.)
„Két és fél hónapig dolgozott a székésegyház főoltárképének restaurálásán Medvey Lajos gimnáziumi tanár. A munkával most készült el. Maulbertschnek, a világhírű festőnek remekműve teljes színpompáját visszanyerte a restaurálással. Ennek során Medvey tanár a képet nemes balzsammal itatta át és azt belevasalta a kép vásznába. Ezáltal a feltöredezett olajfesték ismét a vászonra tapadt és az egész kép új színárnyalatot kapott.
A restaurálás után megélénkültek a színek és a főoltár homályában sokkal jobban fog érvényesülni a gyönyörű festmény. A feltöredezett és lepattogott festéket finom ecsetvonásokkal pótolta Medvey tanár, aki az utóbbi hetek alatt naponta 12—14 órát dolgozott a székesegyházi levéltárhelyigében elhelyezett hatalmas képen.
Nyolcvan évvel ezelőtt teljesen Ierombolt állapotba Simor püspök levétette, azután avatatlan kezekbe került, a képet összegöngyölték és évtizedekig így hagyták. Széchényi püspök a nagy műértő ismerte fel hogy ez a kép a Iegremekebb alkotása a világhírű festőnek és újból a főoltárnál helyeztette el. A mostani restaurálás után a festményt eredeti szépségében láthatjuk, mintha most került volna ki a világhírű mester ecsete alól.” (Dunántúli Hírlap, 1937. 07. 11.)
„Tegnap több órai nehéz munka után visszahelyezték a 6 m. magas oltárképet régi helyére s most már teljes pompájában élvezheti a közönség az örökbecsű remekművet. Az orgonát éppen hangolták, finom futamok borzongták végig a csendet s a márványoltár felett ott mosolyog újra a Madonna szépséges arca, visszaköltözött az áhítat csendjébe.” (Győri Nemzeti Hírlap, 1937. 07. 29.)
A fenti fotókat Friedery Albert fényképészmester (Baross út 20.) készítette.
9×11,5 cm-es üvegnagatívról digitalizálva.
Köszönet unokájának Friedery Lászlónak.






