RÁBA üzemanyagszállító
Az ÁFOR részére gyártott RÁBA 831.06 tip. üzemanyagszállító autók a győri Vagongyár udvarán 1977-ben.
1977-ben 20 db készült, melyekből az első két darabot mutatjuk be fotókon.
„1975-ben befejezte működését a Csepel Autógyár motorgyára, így az ÁFOR (is) járműszállító nélkül maradt. Az 1976-os 2 db 831.04 típusú Rába tapasztalatai alapján 1977. évre rendelt meg 20 db 831.06 típusú, ADR veszélyesanyag szállítási előírásoknak megfelelő járóképes alvázat az ÁFOR. Az alvázakat a Budamobil Járműipari Szövetkezet látta el üzemanyagszállító felépítménnyel. A járóképes alváz műszaki adatai: Rába-MAN D2356 HMN6 típusú 230 LE teljesítményű vízhűtéses dízelmotor, nyomatéka 82 mkp 1600-as percenkénti fordulatszámnál. RQV regulátorral szerelt befecskendező szivattyúval, a közbenső ütköző beállítva 150 LE teljesítményre 1800-as percenkénti fordulatszámnál. Csepel Autó száraz tengelykapcsolóval, ZF AK6-80 sebességváltóval, GV80 előtéttel. Rába 831 típusú mellső és hátsó futóművel, sebessége 2200-as motorfordulatnál 6. gyors sebességben 85,5 Km/ óra. Megengedett terhelés elöl 6,5 t, hátul 10 t, megengedett össztömeg 16,5 t, saját tömeg 7,2 tonna. A jármű megfelelő műszaki kialakítású pótkocsi vontatására alkalmas, a megengedett járműszerelvény-tömeg 38 tonna. A járóképes alváz megfelelt kora veszélyesanyag szállítási előírásainak és a nemzetközi előírásoknak is. Az első 20 jármű után U16.256FS nyergesvontatókat is rendelt az ÁFOR, majd leányvállalatai is vásároltak különböző, általában speciális járműveket. A cégcsoport utódja ma a MOL, 1999-ig a cégcsoport összesen 368 járművet vásárolt a Rábától.” (Szabó János – Technológiai Centrum nyugdíjas tárlatvezető és archívumkezelő, Rába Járműipari Holding Nyrt.)
Képek forrása: Rába fotótár / Szabó János