A KTMF
1974. szeptember 13-án avatták fel a győri Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola (KTMF) – ma Széchenyi Egyetem – első épületeit, és 16-án megkezdődött oktatás.
Hosszú munka előzte meg a főiskola – ma már egyetem – átadását. Győr észak-Dunántúl legnagyobb városa. A város történetében már a 19. században felmerült egy egyetem létesítése, mely rendre meghiúsult, majd 1963-ban realizálódni látszott. A Népköztársaság Elnöki Tanácsának 1963. évi 5. sz. törvényerejű rendelete intézkedett a győri műszaki egyetem létesítéséről.

Az Országos Tervhivatal 1963. 09. 27-én kiadott 18951/I/1963.OT. számú határozata alapján megtörtént a Győri Közlekedési és Távközlési Műszaki Egyetem helykijelölése, mely szerint a tanulmányi épületeket, a kollégiumot és a sportpályákat, vagyis az egész egyetemi várost, Győrött, a Püspökerdőben kell felépíteni. Az építés tervezett kezdete 1964. II. félév, befejezése 1974. I. félév lett volna. A kijelölt generáltervező a Középülettervező Vállalat (KÖZTI) elkészítette a létesítmény beruházási programját, melyben a költség-előirányzat 1 453 000 000 forintot tett ki.
Időközben a mérnökképzési igények felülvizsgálata során csökkentek az igények, így a győri egyetem létesítését levették a napirendről, és 1966-ban hatálytalanították rendeletet. Viszont ugyanebben az évben műszaki főiskola létesítéséről döntöttek, melyre négy helyszínt jelölt meg a város.

A helyszínjavaslatok közül Fátay Tamás, az akkori területi főépítész a III. sz. helyszínt javasolta, melyet elfogadtak.
1968 januárjában elkészült a kisajátítási terv a Vásárhelyi Pál utca, a Duna utca és a Hédervári (akkori nevén Ságvári Endre) út által határolt területre.

A kisajátítás 1970 első negyedévére befejeződött, melynek 25 800 négyszögöl területen 110 ingatlan (160 lakás) esett áldozatul.

A terület feltöltését a Mosoni-Duna kotrásából eredő anyaggal végezték. A feltöltési munka 1970 áprilisában indult meg és 1971 márciusára fejeződött be.

A szanálás és a terület feltöltése 20 216 307 forintba került.

1971 júniusára a GyÁÉV helyszíni előgyártó telepet létesített.

Fontos dátum 1971. július 23-a. Lerakták a Győri Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola alapkövét.

A Kisalföld napilap 1971. 07. 24-i száma így számolt be az eseményről:
„Lerakták a Győri Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola alapkövét
A fellobogózott győri pályaudvarra pontosan 10 órakor futott be az a különvonat, amelyik Győr vendégeit hozta, hogy lerakják a Győri Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola alapkövét.
Révfaluban, a dísztribünön helyet foglalt DR. CSANÁDI GYÖRGY akadémikus, közlekedési- és postaügyi miniszter, MÉHES LAJOS, az MSZMP Központi Bizottságának tagja, a Vas-, Fém- és Energiaipari Szakszervezet főtitkára, PATAKI LÁSZLÓ, a Megyei Pártbizottság első titkára, HORVÁTH EDE, az MSZMP Központi Bizottságának tagja, a Magyar Vagon- és Gépgyár vezérigazgatója, DR. POLINSZKY KÁROLY, a művelődésügyi, DR. SZABÓ JÁNOS, az építési és városfejlesztési miniszter első helyettese, HORN DEZSŐ, a Magyar Posta vezérigazgatója, LOMBOS FERENC, a Győr-Sopron megyei Tanács elnöke, JANKOVITS ISTVÁN, az MSZMP Győr városi Bizottságának első titkára, DR. CSERNITZKI GYULA, a Győr megyei Város Tanácsának elnöke és DR. PERÉNYI IMRE, a budapesti Műszaki Egyetem rektora.
Ott voltak a győri főiskola tanárai és hallgatói, valamint a tervező és kivitelező vállalatok mérnökei, sok-sok érdeklődő győri ember.

alumíniumhengert Magyar Vilmos építésvezetőnek.
Az alapkőbe helyezendő alumínium hengerbe tették a Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsának okmányáról készült másolatot a főiskola alapításáról. Ugyanide került a KPM és Győr város engedélyének másolata az építésről; a tervrajzok egy-egy példánya azoknak az intézmények és személyeknek nevével, akik a tervezésben és az építésben kiemelkedő munkát végeznek; a hazánkban jelenleg használt pénzekből egy-egy darab; a Kisalföld 1971. július 23-i száma; egy emléklap, amely így kezdődik: „Emléklap abból a nevezetes alkalomból, hogy a 700 éves Győr megyei városban egyre rohamosabban fejlődő közlekedésünk és távközlésünk szolgálatára Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola létesül. Az eljövendő korokra gondolva, szocialista hazánk alkotó erejének bizonyságául.”


Képek az építkezésről:




1974. szeptember 13-án sor került az első négy épület átadására és a főiskola első győri létesítményeinek felavatására. Elkészült egy tanulmányi épület, egy laboratóriumi épület, egy kollégium és az étterem – konyha épülete.
„Felavatták a győri Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskolát
A Lugossy Mária ifjú iparművész által diplomamunkában tervezett kvarcóra 10 óra 35 percet mutatott, amikor Sárosi János, a Győr megyei Állami Építőipari Vállalat igazgatója az alábbiakat mondta: Jelentem, hogy a győri Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola első üteme a kormány határozata szerint elkészült. Ezután Fock Jenő, a Politikai Bizottság tagja, a kormány elnöke átvágta a főiskola átadását és átvételét jelképező szalagot.

Kijár a győri főiskola átadásakor a dicséret a tervezőnek, Hófer Miklósnak, a Győrmegyei Állami Építőipari Vállalat dolgozóinak, vezetőinek.
Számos név ide kívánkozna most, betonozóké, kubikosoké, szigetelőké, burkolóké. Az építés vezetőjének, irányítójának, Magyar Vilmosnak és helyettesének, Bicskei Attilánénak a neve feltétlenül. Együtt éltek a nagy munkával, s talán személy szerint is a legtöbbet tettek azért, hogy a tervezők elképzelései maradéktalanul megvalósuljanak.
Hófer Jenő, a megyei építőipari vállalat Állami-díjas ács-brigádvezetője tegnap ott volt az avatóünnepség elnökségében. Harminc tagú brigádjával sok-sok ezer köbméter betonnak készített maradandó ágyat. Ha kisebb
közösséget megemlítünk, ők feltétlenül azok közé számítanak. Temérdek ácsmunka rejlik a főiskola épületeiben, a Hófer-brigád tagjainak keze nyomát századokon át magukon viselik majd a főiskola létesítményei.” (Kisalföld, 1974. 09. 14.)
1974. szeptember 16-án reggel 8 órakor Győrött a Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskolán megkezdődött a tanítás.



Felhasznált irodalom:
Győri Tanulmányok 4. 1979 / Mangel János – A győri Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola létesítése
Korabeli Kisalföld cikkek.
Az első KTMF hallgatóinak a beíratkozáskor azt mondták, hogy végezni már Győrben fognak. Nem így lett, 1971-ben Budapesten végeztünk.Még az alapkő-letételt is megelőztük az oklevéllel.
Én 1974 szeptemberben már Győrben kezdtem. Az első évben elég kaotikus állapotok voltak, szinte mint egy építkezés lett volna.
Kollégista voltam, nagyon jó kolesz élet volt, BÜSZKE vagyok, hogy ide járhattam, és tanulhattam a kezdetektől, Évfolyamunk két tanköre rendszeresen itt talákozik, két év múlva átvehetjük az aranydiplomát, remélem minél többen