Győr gyáripara 1905
Győr gyáriparáról közölt cikket a Győri Hírlap, 1905. december 23-i száma.
„Itt, ebben az országban ne lehetne ipart fejleszteni? Itt,ebben az országban kellene tétlenül nézni a teremtés két leghatalmasabb tényezőjének, a földnek, és a népnek egyoldalú érvényesülését?
Itt kellene eltűrni, hogy a magyar faj egyes vidékeken talajt veszít saját ősi területén? – E szavakat írja Szterényi József kereskedelmi államtitkár a „Honi Ipar“ karácsonyi számának vezércikkében.
A város ipari és kereskedelmi karaktere a múlt idők történtéből alakult ki. Vízi útja segítségével volt virágzó ipara, mikor pedig az országban megkezdték a vasútépítést és Győr az első fővonalba került, még nagyobb biztossággal terveztek Győrre gyáralapításokat. A gyárváros Győr alapvető iparvállalatai a Kohn-olajgyár (Gyár-u. 3.), amely a múlt évben milliós befektetéssel a kontinens legmodernebb olajgyári telepévé alakult át,
Neubauer-gyufagyár (Kálvária u. 55.), amely folytonos fejlődés után a Vesuvius-részvénytársaság próbált szakértő tulajdonosainak vezetése mellett tökéletesedett tovább,
a Győri légszeszgyár (Budai-ut 1.),
a szintén haladáserős befektetéseivel, a Meller olajgyár (Vásártér 4.) , mely az egész európai piacra közvetíti Győr hírét,
a Stirling szappangyár (Kossuth-u. 36.) mely régi hírnevét a modern fejlődéssel lépést tartva öregbíti,
a Romanek kékfestőgyár (Festő-utca 19.), a mely évtizedek óta az egész Dunántúlon híres,
a több év előtt nagy áldozatokkal új befektetésekkel létesített Schlesinger-örökösök kiváló hírű ecetgyára (Gyár-u.),
a Neubauer és Wittmann ecet, valamint erős versenyképességű likőrgyár (Kohn-u. 8.),
a régi és országos tekintélyű Back-gőzmalom (Hosszú utca 25.),
az erős üzleti alapokon kifejlődött Jankovits-gőzmalom (Hosszú-utca 20.),
a kicsi utifücukorkából kinőtt pompás Schmidl-gyár (Gyár-u. 15.), Gerbaudra emlékeztető finom cukorkáival, párisi zamatú csokoládéjával és máris versenyen fölül kerekedett kakaóval,
Hamarosan ennyi kitűnő hírű vállalatot; tudunk kiemelni Győr ipartörténetéből, a melyben új fejezetet nyitott meg a Szeszgyár (Budai u. 3.), előbb rossz konjunktúrákkal küzdve, de utóbb megtalálta hivatott vezetését és nemcsak, hogy ma vezet az országban (berendezése a legmodernebb Európában) de időközben Hamuzsírgyárat is létesített, most pedig a gyógyáruk gyárát készíti elő.
Régi gyárhelyiségei segítették elő a Magyar Vaggon- és Gépgyár (Homokgödör-szer 5.), a Dunántúl legnagyobb ipartelepének, létesítését. Csodás az iparvállalat folytonos fejlődése, sorra létesültek a vaggongyártás speciális osztályai, majd a motorkocsigyártás, az automobil-osztály, még előbb az akkumulátor-gyár, két év előtt a hídszerkezet-műhely, valamennyi tökéletes berendezésével versenyen kívül helyezi gyártmányait minden piacon, a hova elkerül. A nyáron a patkógyártást is bevezette a vállalat.
E hatalmas és sokaságú vállalat nagy alkotásokra hivatott-zseniális főintézője, – Lederer Ágoston (Böhmisch Leipa, Csehország, 1857. május 3. – Bécs, Ausztria, 1936. április 30.: vállalkozó, gyáralapító) – ezúttal három hónapot töltött Győrött, most költözött vissza, családjával Bécsbe, honnan a tavasszal ismét huzamosabb, időre tér vissza.
Érdemes megfigyelni a két képeslapon, mennyit változott a vagongyár pár év alatt.
Az új létesítmények sorában előkelő helyet foglal el a Koestlin és társai piskótagyár (Gőzmalom-tér). A gyárat Back Hermann létesítette, de néhány évig szünetelt az üzem, mikor azután Koestlin Lajos és társai hozták ide kiváló szakértelmüket, csakhamar kiszorítani kezdte a világpiacon az eddig dominált, angol versenyt.
Az új ipartelepek sorába illeszkedik a Selyemfonógyár (Újváros, a Bécsi országút mellett),
a Kuffler-nádfonó gyár (Budai-u. 2.),
Klein Samu és társainak seprőgyára (Dunaszer 26.),
a Steiner és Sulczbek seprő és kefegyár (Árpád-u. 71.),
az Árpás-cukorkagyár (Simor-tér),
Redlich és társa szalámigyár (Rákóczi-u. 55.) .
A legújabb gyárépítési fejezet kiváló alkotása a Leon-szövőgyár (Fehérvári-út), a mely most alakult át részvénytársasággá. Elnöke, Elek Pál, a napokban tekintette meg a győri gyárat, amelynek fejlesztésére nagyszabású tervei vannak. Bevezetésül újévre negyven új szövőszékkel bővül a berendezés.
Hatalmas vállalata lesz városunknak Grab M. és fiai viaszkos- és bőrvászon, padlókárpit-gyára (Fehérvári út), a mely májusban kezdi meg üzemét.
Épülőfélben van Kolb J. papirmachégyára.
A gyáripari szakra, tartozik a város villamostelepe a mely 500 lóerőre berendezve indította, üzemét és egy év múltán meg kellett duplázni a berendezést.
Gyáraink, számát szaporítják a szikvízgyárak, Weisz Hermané a legrégibb (Erzsébet-tér 4.), utána Krämer Henrik (Rákóczi-u. 61.) létesített egyet, hat év előtt pedig a Vendéglősök és kávésok szövetkezete (Teleky-u 51.) létesített szintén virágzó erős gyárat.
Vízi és vasúti utaink, szárnyvasúti hálózatunk, az épülő téli (leendő kereskedelmi) kikötő mint segítő eszközök járulnak ahhoz, hogy a meglevő gyárvárosi, a lapon az új Győr folyton előre haladjon és fejlődjék. Itt tehát az iparpolitika reális törekvések jól kikészített biztos talajt találnak.”
A felsorolás nem teljes hisz számos más üzem is létezett akkoriban Győrött.
A ‘Krämer-és-fia/i/’ Szíkvíz-gyárat mikor alapították ? Mert van egy ilyen üvegünk , de évszám mincs rajta !
Pontos dátumot nem tudok, de 1894-ben már szikvízgyárosként említik a korabeli lapok.